Hlavní obsah

Největší řetězec světa ruší samoobslužné pokladny. Na jedné prodejně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Dusan Petkovic, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Jedna z poboček obchodního řetězce Walmart vyslyšela přání zákazníků a omezí samoobslužné pokladny. V Česku podle oslovených prodejců podobné kroky nehrozí.

Článek

Prodejna Walmart na předměstí St. Louis jde proti proudu, který dobře znají i Češi. Navzdory trendu ruší samoobslužné pokladny. Mluvčí řetězce Briand Little dal ovšem pro server USA Today jasně najevo, že se nejedná o konec samoobslužných pokladen ve Walmartu, pobočka pouze reaguje na několik faktorů, a to včetně zpětné vazby od zákazníků. „Věříme, že tato změna zlepší zážitek z nakupování v obchodě a dá našim spolupracovníkům šanci poskytovat lépe zacílené a efektivnější služby,“ uvedl Little.

Rozhodnutí jedné z prodejen obchodního řetězce ale ukazuje, že budoucnost nakupování neznamená definitivní konec prodavačů a prodavaček. Konkurenční řetězec Target se rozhodl pro omezení samoobslužných pokladen pouze pro ty, kteří kupují maximálně 10 položek. Již v roce 2017 omezil množství produktů na samoobslužné kase také australský řetězec Coles. Zákazníci totiž okrádali obchod tak, že drahé ovoce označovali za levnou mrkev. A ve vybraných prodejnách ruší samoobsluhy i řetězec Dollar General, uvedl USA Today.

V roce 2021 byla odhadovaná hodnota trhu s technologií samoobslužných pokladen celosvětově něco přes čtyři miliardy amerických dolarů. V období mezi lety 2021 a 2030 se předpokládá, že hodnota velikosti trhu vzroste na 13,5 miliardy amerických dolarů, uvedla analytická společnost Statista.

„Samoobslužné pokladny jsou mezi zákazníky oblíbené – 73 % nakupujících jim dává přednost před pokladnami s obsluhou a 85 % zákazníků z generace Z je využívá, pokud jsou k dispozici,“ uvedla společnost Gitnux.

V Česku omezování samoobslužných pokladen nehrozí. Naopak

Redakce SZ Byznys oslovila tuzemské řetězce s dotazem, jestli neuvažují o omezení či rušení samoobslužných pokladen. Z odpovědí je patrné, že všechny velké obchodní domy počítají se samoobslužnými pokladnami do budoucna a hodlají jejich počet ještě rozšiřovat.

„Testovací provoz samoobslužných pokladen jsme ve vybraných prodejnách spustili již v roce 2022. V současné době jsou k dispozici ve více než 100 prodejnách. Naším cílem je instalace samoobslužných pokladen ve všech našich prodejnách do konce roku 2025,“ uvedla tisková mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.

„V prodejnách používáme jak samoobslužné pokladny a systém Scan&Shop, tak i klasické pokladny, aby si zákazníci mohli vybrat, co jim nejlépe vyhovuje při placení,“ uvedla na dotaz SZ Byznys, tisková mluvčí Tesco, Iva Pavlousková.

„Pásové pokladny nejčastěji využívají zákazníci s velkým nákupem, protože se jejich nákup těžko vejde na odkládací plochy u samoobslužných pokladen. Procento zákazníků využívajících samoobsluhu při placení, ať už to je samoobslužná pokladna nebo funkce Scan&Shop, neustále roste,“ dodává.

„V současné době máme samoobslužné pokladny na 133 prodejnách (z celkového počtu 143). Postupně je rozšiřujeme na všechny naše prodejny,“ uvedla tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl. „Samoobslužné pokladny jsou velmi oblíbené a využívá je přes 40 % našich zákazníků.“

Oblíbenost samoobslužných pokladen potvrdil i Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. „Stále více zákazníků je pravidelně využívá, přičemž oceňují rychlost, samostatnost při odbavení, ale také dobrou dostupnost asistence kolegů z prodejny,“ uvedl.

Také Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje sítě COOP, popsal, že zákazníci často využívají samoobslužné pokladny a firma se snaží implementovat umělou inteligenci, která by proces markování a placení nákupu ulehčila. „Zjednodušeně se jedná o pokladny, které napoví zákazníkovi, o jaké zboží se jedná,“ uvedl.

„S rozvojem prodejen 24/7 budeme stále více obchodů vybavovat samoobslužnými pokladnami, abychom umožnili zákazníkům variantu nákupu i mimo běžnou otevírací dobu,“ dodal Němčík a také podotknul, že vidí v této technologii budoucnost.

Anketa

Preferujete při nakupování klasické, nebo samoobslužné pokladny?
Dávám přednost klasickým pokladnám.
70,1 %
Vyhovují mi samoobslužné pokladny či možnosti si zboží při nákupu rovnou markovat.
29 %
Nakupuji primárně přes internet.
0,9 %
Celkem hlasovalo 10712 čtenářů.

Reklama

Doporučované