Hlavní obsah

Tatra se vrátila do zisku. Snahou navýšit základní kapitál překvapila akcionáře

Foto: Tatra, Seznam Zprávy

Kopřivnické automobilce loni pomohly hlavně armádní zakázky.

Automobilka Tatra Trucks se vrátila do černých čísel. V následujících letech chystá miliardové investice a chce zvýšit základní kapitál. Plán překvapil minoritního akcionáře, s nímž jej vedení Tatry předem neprojednalo.

Článek

Po předloňské ztrátě ve výši přes 45 milionů korun se kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni vrátila do zisku, který dosáhl hodnoty 19,3 milionů korun. Tatra loni utržila celkem 9,7 miliardy korun, o 426 milionů více než v předchozím roce. Hrubý provozní zisk (ebitda) automobilky v loňském roce dosáhl 532 milionů korun.

Výsledky Tatra Trucks uvádí návrh výroční zprávy, kterou firma zveřejnila jako přílohu k pozvánce na valnou hromadu. Z dokumentu také vyplývá, že Tatra loni prodala 1548 vozidel a ve srovnání s rokem 2023 zvýšila produkci o 6 procent.

Největší část prodaných vozidel, přes 800 vozů, připadla na obranný sektor. Přes 400 automobilů si koupili zákazníci v civilních odvětvích a více než 200 vozů hasiči a záchranáři.

„Tento rok byl pro Tatra Trucks plný výzev. Tou hlavní je růst výrobních schopností, aby společnost dokázala splnit mimořádně vysokou poptávku zákazníků zejména z obranného sektoru,“ uvedli v dokumentu zástupci představenstva firmy.

Tatra chce zvýšit základní kapitál

Zároveň s pozvánkou na valnou hromadu rozeslalo vedení Tatra Trucks i velkorysý investiční plán. V příštích letech chce vložit 4,9 miliardy do výroby a dalších 2,5 miliardy do do snižování negativních vlivů na životní prostředí dceřiné společnosti Tatra Metalurgie.

„Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit kopřivnickou továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Vedle vlastních zdrojů, bankovních úvěrů a ekologických dotací chce Tatra peníze na investice získat také navýšením základního kapitálu společnosti. Ten má v současnosti hodnotu 1,002 miliardy korun a vedení automobilky jej chce zvýšit o 2,7 miliardy.

„Zvýšení základního kapitálu nám umožní udržet zdravou bilanci a zajistit prostředky pro další rozvoj i po roce 2030. Bez tohoto kroku by vysoká dluhová zátěž znemožnila naši schopnost investovat v navrhovaném rozsahu,“ uvedl k tomu ekonomický ředitel Tatra Trucks Daniel Bekeš.

Menšinový akcionář: nic nám neřekli

Ředitel Tatry Kristijan Fiket v tiskové zprávě požádal akcionáře o podporu investičních záměr včetně zvýšení základního kapitálu. To překvapilo společnost Promet Tools, která v Tatře drží 35 procent.

„Překvapivý je zvolený postup managementu Tatra Trucks pod vedením generálního ředitele Kristijana Fiketa, který plán investic prezentuje v médiích bez předchozího představení, projednání a schválení s akcionáři,“ napsal SZ Byznys mluvčí Promet Tools Pavel Barvík.

„Skrze tiskovou zprávu pak žádá o podporu jen den po poskytnutí podkladů. To považujeme za nestandardní. V médiích by měly být prezentovány plány, které jsou s akcionáři prodiskutovány a schváleny,“ dodal Barvík.

Majoritní akcionář, holding CSG Michala Strnada, nevidí na postupu managementu Tatry nic špatného. „Jako majoritní akcionář Tatra Trucks plně podporujeme transparentní komunikaci, kterou vedení společnosti zvolilo u tak zásadní věci, jako je tento ambiciózní investiční plán. CSG v současnosti návrhy managementu Tatra Trucks analyzuje,“ uvedl pro SZ Byznys ředitel CSG David Chour.

Podle ředitele Tatry zvolila firma tuto formu komunikace kvůli významu, který investičnímu plánu přikládá. „Veřejná komunikace má za cíl transparentně informovat nejen akcionáře, ale i širší veřejnost, zaměstnance a partnery o našich ambicích a strategických záměrech,“ napsal Fiket.

„Výzva k podpoře plánu odráží naši důvěru v jeho přínosy pro všechny zúčastněné strany, včetně akcionářů, a je standardní součástí komunikace před tak významným rozhodnutím,“ upřesnil šéf Tatry.

Valná hromada se má uskutečnit 18. července. Zvýšení základního kapitálu podle zákona vyžaduje souhlas dvou třetin přítomných akcionářů, CSG jej tedy sama prosadit nemůže.

Doporučované