Článek
Věděli jste, že pro některé obchody přestavuje Black Friday až 40 % celkového ročního obratu? Toto období je tak zásadní nejen pro spoustu podnikatelů a firem, ale také pro českou ekonomiku. Naše HDP a na něj napojená spotřeba domácností sice roste, ale jen velmi pozvolně (loni to bylo 1,1 %), a česká ekonomika si tak nemůže přát nic jiného než to, abychom na svátek konzumu nakupovali ve velkém. Jen to ještě nebude letos.
Black Friday je u nás záležitostí hlavně e-commerce. To potvrzují i data Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle kterých je v Česku 49 700 e-shopů tvořících roční obrat 194 mld. korun. Ale nás by měl zajímat klasický kamenný retail, který je díky řetězci služeb, zaměstnanosti i častějším daňovým odvodům v místě podnikání pro českou ekonomiku důležitější. Zoufale potřebuje inovace, protože chce zvýšit svou atraktivitu a přitáhnout více zákazníků – tak, aby se kamenné prodejny staly technologicky vyspělejšími a smazaly se rozdíly mezi online a offline prodejem. Každý, kdo má zkušenosti z nakupování na Západě nebo v rozvinutých asijských zemích, tuší, o čem je řeč.
Inovace se ale postupně začínají dostávat i do Česka a kamenný retail se chystá k velké změně. Letos proto zažijeme poslední Black Friday s drtivou převahou e-commerce, jak jsme zvyklí, a od příštího roku můžeme očekávat, že se kamenné obchody (nejen) na Black Friday začnou díky dostupnosti moderních technologií hlásit o své místo na slunci.
Kamenné obchody s výhodami online nákupů
Kamenný retail totiž už dlouho hledá možnosti, jak smazat rozdíly mezi ním a e-shopy, aby mohli zákazníci využívat výhody online nákupů v offlinu. Rychlé a pohodlné nakupování bez front, detailní přehled o dostupnosti zboží ve všech barvách i velikostech, personalizace nabídek na prodejně, samoobslužný nákup, při kterém se zboží z košíku načte do pokladny během pár vteřin bez nutnosti skenovat čárové kódy… Prostě všechno, co nabízí nákup na e-shopu, doplněné o kritické výhody kamenného prodeje – možnost se na zboží podívat, osahat si ho nebo vyzkoušet.
To, co zní jako protimluv, se stává realitou. Umělá inteligence dnes zasahuje do maloobchodního provozu více, než by možná někdo čekal, a pomáhá zrychlovat a optimalizovat chod obchodů. Nejedná se jen o chatboty a automaticky tvořené zprávy s nabídkami, ale i celkový provoz obchodů. AI dnes běžně plánuje směny, sleduje skladové zásoby, pomáhá s predikcí objednávek a logistikou. Větší řetězce využívají analýzu dat z kamerových systémů, vytváří z nich mapy pohybu zákazníků, které rozhodují o umístění produktů do jednotlivých stojanů a celkovém rozložení prodejny, nebo analyzují podezřelé chování zákazníků při prevenci krádeží.
Dostupnost technologií startuje digitalizaci retailu
A právě možnosti, které AI nabízí, doplňují a rozšiřují využití RFID technologií, které nahrazují čárové kódy a bezdrátově identifikují zboží pomocí rádiových vln. Právě taková data totiž umí umělá inteligence naplno vytěžit a zpracovat do dříve nepředstavitelných analytických modelů. RFID technologie na dálku lokalizují štítky na zboží a usnadňují nejen logistiku a skladové procesy, ale i samotný nákup.
Díky AI je v reálném čase možné sledovat pohyb zboží i lidí po prodejně a u pokladny nabídnout skutečně personalizovanou slevu na zboží, o které mají zákazníci opravdu zájem – na prodejně si ho zkoušeli nebo prohlíželi. Zároveň umožňují platby, při kterých stačí na pokladnu položit nákupní košík a bez nutnosti skenovat čárové kódy během pár vteřin zaplatit. Daleko není doba, kdy bude check-out vypadat tak, že člověk projde s nákupem v tašce rámem jako na letišti a strhne se mu platba.
Nejedná se o žádnou novinku – podobný koncept představil před lety třeba Amazon se svými prodejnami Amazon Go, kde AI pozná, jaké zboží si dal zákazník do tašky, a podle toho mu strhne nákup z karty. Automatické RFID pokladny u nás využívá například Decathlon a podle jeho údajů trvá platba na pokladně méně než minutu. Právě o RFID technologiích jako dalším evolučním kroku maloobchodu se mluví dobrých 25 let, ale jejich nasazení, stejně jako u umělé inteligence, si mohly dříve dovolit jen nadnárodní řetězce.
Od roku 2018 ovšem klesla cena hardwaru u RFID na polovinu a samotné štítky se dostaly z 0,25 na 0,04 dolaru. S tím se pojí i masová dostupnost a hlavně intuitivní jednoduchost využití umělé inteligence, která odemkla celému kamennému retailu dříve netušené možnosti další vrstvy využití těchto technologií v podobě komplexní práce se získanými daty. Díky tomu mají maloobchodníci šanci nejen zpříjemnit zážitek z nakupování svým zákazníkům, ale zároveň ušetřit náklady a optimalizovat procesy – a z pokladních se opět stanou prodavači asistující při nákupu.
Inovace sehrají klíčovou roli v boji o generaci Z
Kamenný retail do téhle technologické revoluce vstupuje po celém světě a Česko rozhodně nezůstane pozadu. Nejen kvůli přínosům a optimalizaci, které nastupující technologie nabízí. Nové standardy nakupování a inovace postupně přinášejí značky, které do Česka přicházejí ze Západu i z Asie. Jen loni těch nových bylo 47. Podle mě bude hlavním hybatelem přístup, na který jsme u nás zvyklí v životě i byznyse: „Pokud to má soused, tak to chci taky, a pokud možno lepší.“ Předhánění konkurence pak otevře spirálu inovací, která se bude jen složitě zastavovat.
I když momentálně zažíváme nebývalý růst maloobchodních ploch a výstavbu retailových parků na opravdu malých městech, je potřeba myslet na budoucnost. Stejně jako generační výměna vyhání z maloměst obyvatele, tak postupně zapůsobí i na kamenné obchody. Významnou roli proto sehraje generace Z, která celý svůj život vyrůstala v digitálním světě a často upřednostňuje virtuální kontakt s lidmi před tím reálným. Očekává proto jednoduchost, rychlost, efektivnost a možnost vyřídit vše z mobilu. Digitalizace maloobchodu tak splňuje její očekávání a je pro ni jak šitá na míru.
Black Friday jako katalyzátor úspěchu
Kamenný retail potřeboval impulz v podobě přílivu nových technologií jako sůl a přichází pro něj za pět minut dvanáct. Ochlazení ekonomiky a rostoucí inflace vyhnala v uplynulých letech na cenu citlivé Čechy zpátky na internet za hledáním nejlevnějších nabídek. Vidět je to na analýze fintechové firmy Dateio, která se zaměřila na karetní transakce třech největších českých bank v období loňského Black Friday. E-shopy v tomto období vykázaly meziroční nárůst transakcí 13 %, zatímco kamenné obchody jen 2 %.
V následujících měsících a letech tak můžeme očekávat opravdovou revoluci v obchodech, ze které budeme těžit všichni – nejen zákazníci a obchodníci, ale i česká ekonomika, pro kterou by rozhýbání českého retailu znamenalo vítané oživení. Právě Black Friday bude klíčovým ukazatelem změny a projeví se to už příští rok.
Díky vysokému obratu, který někteří obchodníci každoročně utrží (v praxi jsem se setkal dokonce s prodejnou, která na Black Friday uskutečnila 80 % ročního obratu), se bude každý snažit směřovat své inovace, technologická vylepšení a vychytávky tak, aby byly připravené na listopad příštího roku. Nepřinese to jen vyšší zisky, ale hlavně příjemnější zážitek z nakupování pro nás všechny.
















