Hlavní obsah

Sdílené koloběžky nové povinné ručení většinou nemají, jezdí moc pomalu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Janek Rubeš, Seznam Zprávy

Za sdílené koloběžky se v naprosté většině případů povinné ručení neplatí, nové znění zákona se na ně nevztahuje.

Reklama

Na začátku dubna začal platit nový zákon o povinném ručení. Rozšiřuje okruh vozidel, za která bude nutné platit povinné ručení, také ale pro všechny zvyšuje minimální limit povinného ručení. A přináší i další změny.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Povinnost platit povinné ručení se od 1. dubna nově vztahuje také na sněžné skútry, segwaye či elektrické koloběžky. Zejména u posledně jmenovaných „přibližovadel“ to má své opodstatnění, počet nehod způsobených elektrickými koloběžkami podle statistik za posledních pět let vzrostl desetkrát. Nicméně praxi na silnicích, pohříchu na městských chodnících, nový zákon zřejmě mnoho nezmění.

Sdílené koloběžky jsou z obliga

Rozšíření okruhu vozidel, za která je nově nutné platit povinné ručení, vyplývá z jejich nové definice. Ta říká, že povinnost platit pojištění odpovědnosti za škody se vztahuje na všechna motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/hod a také na motorové vozy s konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/hod, která váží více než 25 kilogramů. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu.

A tak povinné ručení není ani dnes nutné uzavírat pro elektrokola (hlavním zdrojem pohybu je totiž v tomto případě šlapání), dokonce ani pro většinu koloběžek a dalších vozítek fungujících v režimu sdílení tak, jak to známe z velkých měst.

„Na koloběžky Bolt se povinné ručení vzhledem k maximální rychlosti a váze nevztahuje,“ odpověděl na dotaz Seznam Zpráv, zda se nový zákon nějak dotkne provozu sdílených elektrických koloběžek, country manažer pro mikromobilitu Bolt pro CZ a SK Peter Mesarč.

Kolik mám trestných bodů?

Od 1. 1. 2024 je možné na Portálu dopravy požádat, abychom byli prostřednictvím SMS nebo e-mailu automaticky informováni o každé změně svého bodového konta.

Jinak je to u koloběžek Lime. Jejich maximální konstrukční rychlost je popsaná údajem 16 mil za hodinu, mají ale vyšší provozní hmotnost než 25 kg. „Máme tedy pro ně sjednané povinné ručení. A také u našich kol, kde povinné ručení vůbec není možné sjednat, protože je zákon nevnímá jako motorové vozidlo, máme pro jezdce sjednané pojištění odpovědnosti a úrazové pojištění,“ uvedl Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.

I Peter Mesarč připomíná, že jak sdílená elektrokola, tak sdílené koloběžky Bolt pojištěné pro případ úrazu jezdce i pro škody způsobené ostatním účastníkům provozu jsou. Povinné ručení sice uzavřené nemají, nicméně na potíže vzniklé v případě nehody jejich provozovatel myslí.

Je pak v zájmu každého, kdo si koloběžku vypůjčí, seznámit se podrobně s podmínkami a ideálně také se zněním pojistné smlouvy. Zapůjčením koloběžky totiž s těmito podmínkami automaticky souhlasí.

Pojištění sjednává provozovatel

Zákon také mění osobu odpovědnou za uzavření pojištění. Doposud měl povinnost uzavřít pojistnou smlouvu vlastník vozidla. Nově se stanovuje, že povinnost zabezpečit, aby vozidlo mělo sjednáno povinné ručení, bude mít provozovatel vozidla.

„Odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidel má provozovatel, proto zákon zcela logicky změnil i osobu, která má povinnost zajistit pojištění vozidla. V naprosté většině případů je vlastník shodný s provozovatelem, tam tedy k žádné faktické změně nedochází,“ vysvětluje Tomáš Pavlík z ČKP.

Změna se ale bude týkat vozidel pořizovaných na leasing, kde v některých typech leasingu je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem leasingový nájemce. „Tam bude záležet na konkrétním produktu a na tom, jak mají zúčastněné strany vztahy k vozidlu smluvně vyřešeny,“ říká Pavlík. Takže pokud bude leasingový nájemce provozovatelem vozidla, bude mít povinnost zajistit povinné ručení právě on.

Novinky v zákoně o povinném ručení

  • Nové, vyšší limity krytí v povinném ručení - 50 milionů korun na majetkové škody i pro újmu na zdraví.
  • Rozšíření skupiny vozidel, pro které je nutné sjednat povinné ručení - nově i vozidla s motorovým pohonem a konstrukční rychlostí nad 25 km/h, anebo s konstrukční rychlostí nad 14 km/h, mají-li současně hmotnost nad 25 kg.
  • Zákon mění osobu odpovědnou za uzavření pojištění – nově má povinnost uzavírat povinné ručení provozovatel vozidla.
  • Po České republice bez zelené (bílé) karty - na území ČR už nebude potřeba prokazovat se kartou, nahradí ji online evidence pojištění vedená Českou kanceláří pojistitelů, do níž bude Policie ČR nahlížet.

Zatímco u vozidel opatřených státní poznávací značkou se bude to, zda má vozidlo zaplacené povinné ručení, v registru zjišťovat právě přes SPZ (doklad o zaplacení povinného ručení už nemusíte mít ve voze), u koloběžek a ostatních vozidel, kterým tato povinnost vzniká nově, to ale tak snadné nebude.

Podle tiskové mluvčí Policie ČR Hany Rubášové bude pojistka u těchto vozidel - například e-koloběžek - vázána na výrobní číslo. Bude tedy muset vzniknout příslušný registr.

Limity povinného ručení vzrostou automaticky

Zákonem stanovený limit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl doposud minimálně 35 milionů korun, a to jak v případě škody na majetku, tak i újmy a zdraví. Nové znění zákona tento limit podstatně zvyšuje.

Proč je potřeba výši minimálního limitu upravit, vysvětluje tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů Tomáš Pavlík: „Výše minimálních limitů stanovují předpisy EU. Protože výše škod každoročně roste, stávající limity by nemusely postačovat, a proto EU výši minimálních limitů pravidelně upravuje. Aktuálně je minimální požadovaná výše limitů 1 300 000 eur, což se velmi přibližuje stávajícím 35 milionům korun. Velmi brzy by se tedy mohlo stát, že naše zákonné limity nebudou odpovídat požadavkům EU.“

Od 1. dubna letošního roku je tedy možné uzavřít pouze takové povinné ručení, u kterého je limit pro škody na zdraví i škody na majetku stanoven alespoň na 50 milionů korun. Co se ale stane s pojistnými smlouvami uzavřenými před 1. dubnem?

Rozhodně nepřestanou platit. Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se limit pojistného plnění u pojistných smluv o pojištění odpovědnosti uzavřených před tímto dnem s limitem nižším, než je ten nový, automaticky zvyšuje na úroveň stanovenou tímto zákonem. Tedy 50 milionů korun.

To potvrdily i dotázané pojišťovny, navýšení limitů na novou minimální hranici provádějí automaticky u všech smluv dosud vedených s limity 35/35. „Naši klienti nemusí dělat vůbec nic, nevyžadujeme od nich v této souvislosti žádnou akci,“ potvrdila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. A co je neméně důležité, cenově se smlouvy v souvislosti s převedením na vyšší limity podle Svobodové nyní upravovat nebudou.

Identickou odpověď dostala redakce také od mluvčího Kooperativa pojišťovny Milana Káni. Ten také uvedl, že většina klientů Kooperativy má už dnes ve svém povinném ručení vyšší než zákonem stanovené limity. „Ono automatické navýšení limitů na 50/50 milionů korun čeká jen asi 11 procent smluv, které spravujeme.“

Kooperativa se podle Milana Káni snaží motoristy ke sjednání vyšších limitů motivovat již několik let tím, že jim například nabízí výhody. „Od limitu 70/70 milionů korun jim například tak říkajíc přibalíme úrazové pojištění řidiče, další výhody se nabalují při sjednaných limitech 100/100 milionů korun,“ vysvětlil Káňa.

Reklama

Doporučované