Hlavní obsah

Povinné ručení se rozšíří na elektrokoloběžky, segwaye i golfové vozíky

Foto: r.classen, Shutterstock.com

Pojištění budou nově podléhat i elektrické koloběžky.

Reklama

aktualizováno •

Elektrokoloběžky a segwaye budou patřit mezi motorová vozidla a bude pro ně platit i povinné ručení.

Článek

Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona, který přinese novinky nejen řidičům automobilů, ale i elektrických koloběžek či golfových vozítek.

Povinnému pojištění odpovědnosti neboli povinnému ručení bude nově podléhat větší spektrum vozidel. Vozidlem, které potřebuje povinné ručení, se nově rozumí prostředek, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km v hodině, nebo je vyšší než 14 km v hodině, když má větší hmotnost než 25 kg a přípojná vozidla.

Povinné ručení je zákonem nařízené pojištění dopravního prostředku, ze kterého se hradí případné škody a následky, které způsobí.

„Nově se budou muset pojišťovat ze zákona za škody, které by mohly způsobit svým provozem, i elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, motorová golfová vozítka a podobně,“ uvedl na konci srpna ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) poté, co návrh schválila vláda. Povinnost platit toto pojištění odpovědnosti z provozu vozidla také přejde z vlastníka na skutečného provozovatele vozu.

Tuto změnu vítá například Česká asociace pojišťoven (ČAP). „Cílem této úpravy je chránit osoby, kterým jezdec takového vozidla způsobí újmu na zdraví či majetku, a také zjednodušit celý proces odškodnění. Od roku 2024 dostane poškozený kompenzaci od pojišťovny ze sjednaného povinného pojištění,“ říká mluvčí ČAP Tomáš Pavlík.

Úpravy zákona také nově stanovují, co spadá pod definici motorového vozidla. Za něj se budou nově považovat ty dopravní prostředky, u kterých je motor hlavním zdrojem pohybu. Do této definice budou nově patřit také elektrické koloběžky či segwaye.

Výjimku budou mít ale například elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, ne pouze motor. Další výjimku dostanou také zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. Pokud jej ale opustí a vyjedou například na silnici, musí už mít pojištění.

Návrh také rozšiřuje povinnost povinného ručení včetně alternativního pojištění odpovědnosti při motorových závodech nebo soutěžích. Pojištění si bude muset sjednat skutečný provozovatel vozidla, nikoli řidič, který jej dočasně využívá. Doposud byla tato povinnost na majiteli vozidla. Stejná povinnost platí i pro sdílené koloběžky, které lidé využívají jen krátce.

Zelené karty budou online, ale jen v Česku

Lidé se nově již nebudou muset prokazovat tzv. zelenými kartami, které slouží jako mezinárodní osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. „Od přijetí zákona, což by mělo být 23. prosince letošního roku, nebudeme muset, pokud budeme cestovat na území České republiky, u sebe mít tzv. zelenou kartu,“ upřesnil Stanjura. Pro cesty do zahraničí však budou zelené karty nadále potřeba.

Zelené karty nahradí elektronická evidence povinného ručení. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla.

Podle Ministerstva financí se zjednoduší také evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel.

Dojde také ke zvýšení minimální hranice pojistného plnění ze současných 35 milionů Kč na 50 milionů Kč a ke změnám některých pravidel pro činnost České kanceláře pojistitelů.

„Ročně vznikají až desítky případů škod, které svou výší překonají 30 milionů Kč, kde už může být dosažení minimálního limitu aktuální. V případě, že k takové škodě v současné době dojde a klient má sjednaný pouze minimální limit plnění, riskuje, že bude hradit až desítky milionů korun poškozenému ze svého,“ upozorňuje Pavlík z ČAP.

Nová vyšší hranice bude v souladu s evropskou legislativou a zároveň bude podle ČAP harmonizovat minimální standardy odškodnění pro poškozené. „Tím dochází k vyšší jistotě, že poškozenému bude kompenzována skutečně vzniklá škoda a nebude si muset úhradu nadlimitní části škody řešit napřímo s viníkem, a stejně tak i pro viníka se tak výrazně snižuje riziko, že by po něm poškozený nárokoval napřímo částku, která by byla nad jeho finanční možnosti,“ popisuje Pavlík.

Podle plánu by měl zákon nabýt účinnosti 23. prosince 2023. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelených karet pro vnitrostátní účely by měly být realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období k 1. červenci 2024.

Aktualizace: Do textu jsme doplnili, že novelu schválili poslanci.

Reklama

Doporučované