Článek
Móda je cyklická a většina trendů se po nějaké době vrátí do oběhu. To platí i pro boty - a tenisky dvojnásob. Posledních několik let zažívají comeback například retro boty na tenis, běžecké boty jako z devadesátek nebo tenisky s velmi tenkou podrážkou. V obchodech tak lze najít „kecky“, jaké nosili slavní sportovci před desítkami let i nové, ale na pohled řádně nošené a uměle zašpiněné boty.
Nový boom tak mimo jiné zažívá japonská značka Onitsuka Tiger, jejíž nízké tenisky v celé řadě zářivých barev zaplavily sociální sítě i ulice. Podobně jako třeba Adidas, kterému rostou prodeje díky modelům Samba a Gazelle, i Onitsuka Tiger těží z retrománie, která začala svět módy pomalu ovládat v roce 2023.
Společnost podle agentury Bloomberg dosáhla v první polovině roku 2025 čistého obratu téměř 66 miliard jenů (9,24 miliardy korun), což je meziroční nárůst o padesát procent. Za celý rok 2025 očekává firma rekordní tržby ve výši 120 miliard jenů (16,8 miliardy korun) a od příštího roku si slibuje ještě lepší výsledek.
Akcie její mateřské společnosti Asics se za dva roky podle Bloombergu více než ztrojnásobily a u konkurenčního Adidas (jehož tenisky také trendují) vzrostly ve stejném období o 13 %. Akcie další slavné společnosti Nike naopak klesly o 30 %.

Vývoj cen akcií výrobců bot.
Podle Brendana Dunneho, seniorního ředitele ve společnosti StockX se značce podařilo naskočit na ten správný okamžik, kdy začaly být tenisky s tenkou podrážkou opět extrémně populární. Zároveň podle něj nabízí spotřebitelům méně okoukanou alternativu k modelům Adidas, přičemž se opírá o nostalgii po éře Y2K, tedy době konce 90. let 20. století a počátku 21. století, řekl Bloombergu.
Boty z filmu
Na nohou módních nadšenců lze vidět převážně model Mexico 66, který může být mnohým povědomý - v botníku je má například i britský princ William. Původně byl sice navržen pro sportovce na Letní olympijské hry v roce 1968, obul je i Bruce Lee ve filmu Hra smrti.
Skutečně boty ovšem proslavila až Uma Thurman ve filmech Kill Bill, kde jí tenisky ladily s ikonickým celožlutým outfitem. To na začátku milénia způsobilo výrazný nárůst prodejů, v roce 2010 ale vlna odezněla.

Ikonické boty.
„Věříme, že díky momentu Kill Bill jsme dokázali znovu vybudovat naši značku,“ uvedl v rozhovoru pro magazín GQ v květnu šéf značky Ryoji Shoda.
Ve vlajkové prodejně značky v tokijské módní čtvrti Ginza je modelu dokonce věnované celé patro, které je podle Bloombergu neustále plné influencerů. Na boty si zde mohou zákazníci nechat dokonce vyšít své iniciály. Žluté boty jako z filmu jsou jedny z nejpopulárnějších, vyrábí se ale i stříbrné, bílé nebo červené.
Vlny nového úspěchu se značka chytila a rozhodla se letos otevřít řadu nových obchodů v metropolích celého světa, v červnu například na pařížském Champs-Élysées.
Historie značky sahá až do roku 1949. Založil ji Kihachiro Onitsuka, který se snažil basketbalové boty udělat přilnavější, píše Vogue. V roce 1977 se značka sloučila s výrobcem sportovních uniforem Jelenk a s firmou GTO, která se zaměřovala na rybářské a sportovní vybavení, čímž vznikla společnost Asics. Ačkoliv dnes Asics a Onitsuka Tiger fungují odděleně, mají společný jeden charakteristický prvek – pruh, který značka Onitsuka Tiger představila v roce 1968 na olympijských hrách v Mexiku.
Onitsuka Tiger stála i u zrodu jedné z největších sportovních značek světa – Nike. Zakladatelé Nike, Phil Knight a Bill Bowerman, totiž začali v 60. letech distribuovat boty Onitsuka Tiger v USA pod názvem Blue Ribbon Sports, než se v roce 1971 přejmenovali na Nike.
Japonský nákupní boom
K popularitě Onitsuka Tiger pravděpodobně přispěl mimo jiné i propad jenu, který se v roce 2024 dostal na osmatřicetileté minimum. Z Japonska se tak najednou stala vyhledávaná a dostupná turistická destinace. Američané si zde podle Bloombergu mohou tenisky koupit za polovinu toho, co by za ně zaplatili v USA.
Vyšší ceny značky Onitsuka v USA jsou mimo cla a inflaci také důsledkem uzavření jejích severoamerických prodejen v roce 2023. Společnost Asics tehdy uvedla, že rozhodnutí padlo s cílem zlepšit ziskovost. Nyní se Onitsuka na americký trh plánuje vrátit a to už v roce 2027.
„Je pravda, že oslabení jenu bylo příznivým faktorem. Ještě důležitější je ale naše globální strategie prodejů, konkrétně to, že neprodáváme ve víceznačkových obchodech, naše cenová politika spočívá v udržování stabilních cen a vytvoření prostředí, v němž mohou zákazníci v našich tokijských prodejnách naplno zažít svět značky. Protože vnímají hodnotu, která přesahuje pouhou cenovou konkurenci, tento trend neustal ani nyní, kdy hodnota jenu opět vzrostla,“ uvedl pro Vogue Business Shoda.
Z Japonska pochází celá řada trendů posledních let. Stačí si vzpomenout na všudypřítomný čaj matcha, různé sladkosti nebo japonskou kosmetiku. Ta sice do drogerií nepronikla tak silně jako korejská, i tak ji ale v regálech můžeme běžně najít.
Podle analýzy společnosti Tourist Japan má Japonsko nakročeno k tomu, aby do konce roku 2025 překročilo hranici 40 milionů zahraničních návštěvníků. Během první poloviny roku do země dorazilo více než 28,5 milionu turistů.
Japonská národní organizace pro cestovní ruch (JNTO) uvedla, že jen v červnu 2025 do země přijelo 3,3 milionu návštěvníků. Šestý měsíc v řadě tak počet příjezdů překročil tři miliony. To představuje 21% nárůst oproti první polovině roku 2024.

















