Hlavní obsah

Evropa v datech: Kolik Češi utratí za stravování a kde obědvají nejdřív

Foto: Field

Ilustrační fotografie.

25. 5. 20:03

Útraty v restauracích během karantény meziročně klesly až o polovinu, po otevření zahrádek činil propad už jen 19 procent. Vyplývá to z údajů České spořitelny o platbách kartou.

Článek

Před pandemií utráceli Češi za stravování v nálevnách, restauracích či jídelnách průměrně 15 850 korun ročně. Stravování a ubytování patřilo u nás podle zjištění projektu Evropa v datech mezi nejlevnější v Evropě, přičemž nejnižší částky platili hosté na Balkáně. V Česku ještě v lednu za oběd nejvíce platili Středočeši s mediánem útrat ve výši 160 korun.

Restaurace a hospody ve střední Evropě musely v rámci opatření proti šíření koronaviru zavřít. Češi v nich přitom utráceli 6,5 procenta svých spotřebních výdajů, s občasným přespáním v hotelu či penzionu se jedná o 8,9 procenta. „Ve výdajích za stravování a ubytování se Češi drželi těsně nad průměrem EU. Podobný podíl ze spotřebních výdajů utráceli například Maďaři či Nizozemci. Naopak výrazně méně vydávali sousední Slováci i Němci,“ uvádí Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech.

Propad zmírnila výdejní okénka a rozvážka

Údaje o platbách kartou mezi klienty České spořitelny ukazují, jak výrazně během karantény poklesly útraty v oblasti pohostinství. „V dobách před karanténou jsme v restauracích vesele utráceli o třetinu více než před rokem. To odráželo velmi vysokou spotřebitelskou důvěru, růst mezd a nízkou míru nezaměstnanosti. Nicméně během karantény došlo k prudkému propadu, a to na polovinu loňských čísel,“ říká hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. V posledních týdnech karantény se propady zmírnily a držely se mezi 30 a 40 procenty.

Pokles útrat se neprohluboval díky tomu, že část restaurací přešla na režim výdejních okének nebo doručování jídla domů. Očekávané zlepšení situace potom přinesla možnost provozovat venkovní zahrádky. „Ve srovnání s minulými týdny zaznamenaly platby kartou v restauracích v týdnu od 11. května zlepšení. Pokles se zmírnil na minus 19 procent meziročně. Za tím samozřejmě stojí otevření zahrádek,“ dodává Navrátil.

Návrat k normálu až na podzim

Jak vyplývá z průzkumu mezi majiteli, čtvrtina podniků se po osmitýdenním omezení provozu možná již znovu neotevře. Kvůli obavám z nákazy se navíc neočekávají návaly odpovídající polovině května z minulých let. „I zkušenost v Číně ukazuje, že spotřebitelé jsou po znovuotevření provozoven ve službách opatrní, a aktuální vývoj naznačuje návrat k předkrizovému chování až někdy na přelomu léta a podzimu. V Praze a dalších centrech, které stojí na zájmu zahraničních turistů, bude nižší poptávka přetrvávat i kvůli omezení cestování,“ doplňuje David Navrátil.

Nejdříve se obědvá na Pardubicku

Díky údajům o karetních transakcích sestavil portál Evropa v datech také přehled, kolik Češi utráceli nebo kdy obědvali, pokud se před karanténou rozhodli jít do restaurace. A to během čtyř týdnů letos v lednu v době oběda, tedy mezi 11. a 14. hodinou, od pondělí do pátku.

„Ukázalo se například, že nejdříve byli s jídlem hotoví v Pardubickém kraji, kde v průměru platili ve 12:23:56. Nejpozději naopak na Karlovarsku s průměrným časem platby 12:31:50. Nejvíce za oběd platili Středočeši s mediánem útrat ve výši 160 korun. Nejméně pak lidé v Moravskoslezském kraji s mediánem transakcí ve výši 130 korun,“ říká Adéla Denková z Evropy v datech.

Mladí platí méně než důchodci

Vůbec nejméně během oběda utráceli – celkem logicky – mladí do 17 let. Pokud už platili kartou, medián jejich útrat činil 90 korun. Tyto platby také uskutečňovali ve srovnání s ostatními skupinami obyvatel později, v průměru ve 12:51:27. Naopak nejvyšší útraty kartou měli v době od 11 do 14 hodin důchodci, a to průměrně 158 korun. Téměř polovina (43 %) lednových plateb mladých do 17 let byla za fast food, ze všech věkových skupin si nejčastěji kupovali pizzu. Napříč kraji je pak fast food nejvíc oblíbený na západě země, tedy na Plzeňsku a Karlovarsku.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené