Hlavní obsah

Dopravní nehody: Počty úmrtí na silnicích už zase rostou

Foto: Shutterstock.com

Rekord roku 2020 zůstává nepřekonán, počty úmrtí už zase rostou.

Reklama

Podle policejních dat zemřelo loni při nehodách v Česku 470 lidí. Jde o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1961, odkdy policie ucelené statistiky nehod sestavuje. Na dosavadní minimum ale klesl počet těžce raněných.

Článek

Loni zemřelo na silnicích 470 lidí, o deset více než v roce 2020. Oznámili to na tiskové konferenci náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek a ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Nejtragičtějším měsícem byl srpen 2021, kdy na českých silnicích zemřelo 55 lidí. Nejméně lidí, 24, zemřelo v dubnu.

V roce 2021 policisté zaznamenali téměř 100 tisíc nehod (99 332), což představuje nárůst o 4538 oproti roku 2020. Celková hmotná škoda dosáhla loni zhruba 6,7 miliardy korun.

Při dopravních kontrolách pak policisté zjistili 352 727 přestupků. Podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého se na každé páté nehodě podílelo nevěnování se řízení. Právě to je dlouhodobě jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod.

Následovalo nesprávné otáčení nebo couvání, jiný druh nesprávné jízdy nebo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Na dosavadní minimum klesl počet těžce zraněných, kterých loni bylo 1624, o 183 méně než předloni. Lehce zraněných bylo v loňském roce o 299 méně, 20 581.

Nejvíce nehod se stalo v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji. Nejvíce lidí zemřelo ve Středočeském kraji, nejméně v Libereckém a Karlovarském kraji.

Covid má vliv na intenzitu dopravy, tedy i na nehodovost

Policejní náměstek Martin Vondrášek upozornil, že poslední dva roky nelze srovnávat s běžnými lety, protože je výrazně ovlivnila epidemie nemoci covid-19. Ta se podepsala mimo jiné právě na intenzitě dopravy. „V roce 2021 jsme měli dvakrát nouzový stav,“ připomněl Vondrášek. Na jaře byl navíc stav nouze spojen s omezením volného pohybu mezi okresy, které trvalo od 1. března do 11. dubna.

Seznam Zprávy opět připravují detailní analýzy dopravních nehod a budou se zabývat nejen příčinami a následky, ale také věkem řidičů, mírou požitého alkoholu nebo nejnebezpečnějšími místy na českých silnicích. Tradiční mapy začneme publikovat již v průběhu příštího týdne.

Reklama

Doporučované