Hlavní obsah

Fiasko. Elektrobus zdarma měl dostat lidi z aut do MHD a ulevit centru Hradce. Jezdí ale téměř prázdný

Zelená linka zdarma měla hradecké řidiče přesvědčit k tomu, aby z aut přesedli do elektrobusu a ulevili dopravě v centru města. Linka však vozí jen hrstku seniorů a studentů. (Video: Seznam.cz)

10. 3. 2018 8:40

Když loni v září spouštěla radnice v Hradci Králové bezplatnou Zelenou linku, slibovala si od ní, že pomůže zredukovat počet automobilů v centru města. Linka obsluhovaná elektrobusem však po většinu dne jezdí prázdná nebo vozí malé množství seniorů či studentů. Řidiči se do ní však nehrnou a auty jezdí do centra dál.

Článek

„Městská doprava je moderním způsobem cestování ve všech větších městech nejen v celé Evropě, přesednutím z auta do elektrobusu, trolejbusu nebo autobusu se uleví i silnému provozu v centru města, s čímž souvisí i pokles emisí,” sliboval si loni v září od zavedení nové bezplatné linky hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK). Jeho vize se však doposud nenaplnila. Hradecké centrum stále křižuje velké množství aut, jejichž řidiči se mnohdy zoufale snaží najít volné parkovací místo. Elektrobus pendluje na patnáctiminutovém okruhu centrem Hradce prázdný nebo jen popováží seniory.

Proti projektu, který hradeckou radnici stojí zhruba 80 tisíc korun měsíčně, se už začíná ozývat opozice, které přijde linka špatně nastavená. „Když město přišlo s myšlenkou Zelené linky, byl jsem nadšený. Bohužel je linka špatně nastavená, město by mělo trasu vybrat daleko efektivněji,” myslí si zastupitel Pavel Marek (ANO).

Další opoziční zastupitelka, Lenka Fialová z KSČM, má dokonce i návrhy, jak linku přetrasovat, aby dávala smysl. „Zelená linka by měla spojovat důležitá místa s parkovacími domy či záchytnými parkovišti, nádražím či autobusovým terminálem. Nebo by mohla propojovat hradecká sídliště s nemocnicí. Věřím, že takto by se nám podařilo lidi dostat z aut do autobusů. Tak, jak je teď, však bohužel nemá žádný účel, jen vozí úředníky na oběd,” říká Fialová.

Radnice však svůj projekt hájí a tvrdí, že počty cestujících se od září postupně zvyšují. „Každá novinka vyžaduje svůj čas, než si na ni lidé zvyknou. Linka nemá sloužit jen k tomu, aby dostala lidi z aut do MHD, ale třeba i pro již zmíněné seniory, aby se snadno dostali na Velké náměstí,” říká mluvčí hradeckého magistrátu Petr Vinklář. Na Velké náměstí, které je samým historickým srdcem města a leží na kopečku, totiž doposud žádná linka městské hromadné dopravy nejezdila.

Hradecká radnice chce společně se svým dopravním podnikem, který elektrobusovou linku zdarma provozuje, vyhodnotit její úspěšnost a přínos až po konci stávajícího školního roku.