Hlavní obsah

Nepodceňujte nás. Galerie chrání duševní zdraví, říká kurátor GASK

Foto: Wikimedia Commons

Češi jsou podle Richarda Druryho národ kulturní a inteligentní. Škoda že stát kulturu podceňuje.

Reklama

7. 5. 12:00
Článek

S tím, že jsou supermarkety otevřené a galerie zavřené, jsme se vyrovnávali těžce. V období pandemie se rozkrylo, kde jsou priority. Galerie jsou jako housle, když se na ně nehraje, nástroj usíná, říká kurátor Richard Drury.

Od pondělí se v omezeném režimu a ve vybraných krajích otevřely české galerie a muzea. Co se dělo za jejich zdmi během pandemie?

„Jezuitská kolej, kde sídlíme, působila jako prázdná zaoceánská loď. Připadali jsme si jako námořníci bez cestujících. S kolegy jsme se i během uzavřeného režimu hodně scházeli a přemýšleli jsme, kam míříme. Abychom galerii otevřeli s novou energií a vizí. Aby návštěvníci pochopili, že když je galerie zavřená, tak to neznamená, že obrazy tiše visí na stěnách a kurátoři koukají doma na fotbal,“ říká Richard Drury v podcastu Stopáž.

Výtvarný kritik původem z Yorkshiru žije v České republice od roku 1991. Poslední dekádu působí v Galerii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře jako vedoucí kurátor.

Umění se podobně jako řada dalších zavřených českých galerií pokoušeli zpřístupňovat fanouškům umění alespoň virtuálně a na sociálních sítích.

„Galerie se podobá houslím – když se na ně nehraje, nástroj usíná. A podobné je to s institucemi. Pro galerie je nejlepší kontinuální chod i s návštěvníky. Vše se dennodenně kontroluje, včetně klimatu, které obrazům vyhovuje. Jsme tu hlavně od toho, aby návštěvník zažíval umělecké dílo v reálu,“ připomíná Drury.

Češi podle něj mají k umění hluboký vztah. „Tak jako někdo začal toužit po dvou týdnech lockdownu po hospodě, tak měly tisíce lidí kulturní deficit. Během pandemie se ukázalo, co je pro tento národ zásadní. Myslím, že je strašná škoda, že se důležitost muzeí a galerií během pandemie podceňovala. Nejsme ničím nadbytečným, naopak, význam podobných institucí pro duševní zdraví je obrovský,“ dodává kurátor.

GASK otevřela v pondělí se čtyřmi novými výstavami, pokračuje i výpravná expozice věnovaná uznávanému českému scénografovi Josefu Svobodovi. „Dodržovat vládní nařízení v širokých chodbách galerie není problém, ale snažíme se dostat návštěvníky i do zahrad, kde pod širým nebem vystavujeme sochy a prostorové instalace umělců,“ říká Drury.

Jak se liší vztah k umění a kulturním institucím v Británii a v Česku? Proč galerie nemají otevřeno do pozdních večerních hodin, aby šlo výstavy stihnout i po práci? A v čem je výhoda, že GASK nesídlí v Praze?

Stopáž

Jediný podcast, který si musíte tento týden poslechnout, pokud nestíháte sjíždět Twitter a chcete si udržet přehled. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Seznam Zprávách, na Spotify, v Apple Podcasts a dalších aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Jaký díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované