Hlavní obsah

Glosa: Babiš v kampani krade lidi. To se nemusí vyplatit

Foto: Seznam Zprávy

Jedním z „kluků z plakátu“ byl před lety i komentátor Martin Komárek. Babišovi se ovšem neosvědčil, a tak byla jeho politická kariéra krátká.

Reklama

26. 7. 15:30
Článek

Kluci z plakátů už nejsou. Tak si šéf hnutí ANO a jeho poradci řekli, že si přisvojí kohokoli.

Správce facebookového účtu premiéra Andreje Babiše zjevně podcenil jednu technickou záležitost. Když sdílí příspěvek někoho, kdo zrovna nemusí jeho šéfa, může se dotyčný člověk následně ohradit. Třeba i tak, že zaktualizuje svůj post a napíše do něj nelichotivé větičky na Babišovu adresu. Dopsaný komentář se pak zákonitě objeví i v příspěvku šéfa hnutí ANO.

Přesně tohle se Babišovi přihodilo v neděli, když sdílel apel brněnské lékařky Martiny Žižlavské, aby se lidé nechali očkovat proti covidu-19. Premiér naštval doktorku tím, že poukázal na její traumatické zkušenosti z oddělení pro lidi s těžkým průběhem této nemoci během jarní epidemické vlny, se kterými se na síti svěřila. Podle lékařky to přitom byl právě Babiš, kdo se se svou vládou zasloužil o rychlé šíření viru. Dodatečně ho pak na začátku svého původního příspěvku uzemnila slovním pohlavkem, kde bere tu drzost.

Na Babišův trapas z Facebooku se možná časem zapomene. Nemělo by ale zapadnout, o čem tahle historka vypovídá. Poukazuje na nový způsob, jak se předseda ANO a jeho poradci snaží před říjnovými volbami vypořádat s nedostatkem populárních tváří, které mu fandí.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Jednoduše se dá tato strategie pojmenovat heslem: „Půjč si, koho chceš“. Zatímco v minulých (a úspěšných) kampaních ANO před sněmovními volbami sázel Babiš jednak na přímé angažování známých osobnosti, jako byli herec a diplomat Martin Stropnický, komentátor Martin Komárek nebo bývalý univerzitní rektor Jiří Zlatuška, nebo na předvádění se s lidmi ze showbyznysu typu zpěváka Richarda Krajča, tentokrát se už na jejich podporu spolehnout nemůže. S „kluky z plakátu“, kteří s ním dříve kandidovali, i s mnohými umělci i podnikateli se během svého vládnutí rozešel. Zpravidla ne úplně v dobrém.

V nynější kampani se už proto raději nehledí na to, jaký má dotyčný člověk k Babišovi vztah. Prostě je vtažen do jeho předvolební kampaně.

Úplně otevřeně Babiš s tímto přístupem vyrukoval ve své předvolební knížce. Vedle lidí ze své rodiny, sekretariátu na Úřadě vlády nebo třeba zdravotních sester, u kterých je uvěřitelné, že ho opravdu podporují, chválí šéf hnutí ANO ve své publikaci také řadu podnikatelů nebo komunálních politiků. Mnozí přitom zjevně netušili, že se o nich bude v knize psát.

Otázkou samozřejmě je, do jaké míry Babišovi voliči tento trik prohlédnou a jestli jim bude vůbec vadit. Těm skalním asi nebude.

Protestovat se možná nechce ani lidem, o kterých se v Babišově knize píše. Premiér poukazuje na jejich úspěch a proti pozitivnímu hodnocení se neohrazuje snadno.

Ledaže by jim došlo, v jaké roli se ocitli – že se ve skutečnosti stávají nedobrovolnými účastníky Babišovy kampaně a mají současnému premiérovi pomoci k lepšímu volebnímu výsledku. To leckomu z nich asi není úplně jedno.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované