Hlavní obsah

Hlavní je pro budoucího jihomoravského radního nákup vlaků

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Úspěšné dokončení nákupu železničních vozů nebo opravu všech mostů v havarijním stavu vnímá jako své priority Jiří Crha (ODS), který se má stát novým jihomoravským krajským radním pro dopravu.

Článek

Zásadní je podle něj také nové brněnské nádraží. Za úspěch by považoval, kdyby bylo hotovo do konce nadcházející dekády, řekl ČTK Crha.

Jihomoravští zastupitelé na konci minulého roku schválili nákup vlaků za 6,7 miliardy korun, které mají od roku 2023 nahradit staré soupravy na elektrifikovaných tratích v okolí Brna. Z rozpočtu kraje jde 1,2 miliardy, zbytek hradí evropská dotace. „Jihomoravský kraj tímto krokem předběhl dobu a posune veřejnou dopravu v kraji na kvalitativně podstatně vyšší úroveň. Je ale zřejmé, že celý projekt bude velmi náročný, jako po administrativní, tak i po personální stránce,“ poznamenal Crha.

K nákupu dalších vlaků, které naznačilo dosluhující vedení, uvedl, že není dobré zastavit se na půli cesty a je třeba ve zvyšování kvality veřejné dopravy pokračovat. „V kraji nám jezdí vozidla z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, a to opravdu není pro cestující velké lákadlo k využívání veřejné dopravy,“ dodal.

Důležité je podle něj také vybudování nového brněnského nádraží. „Nejedná se o prosté nádraží, ale o celý železniční uzel, který zahrnuje desítky kilometrů železnice v celé brněnské aglomeraci. Osobně si přeji, aby bylo co nejdříve, neboť pokud něco skutečně zásadním způsobem brání rozvoji veřejné dopravy v Jihomoravském kraji, tak je to železniční uzel v Brně, který je již za hranou nejen technického stavu a morálního zastarání, ale především kapacity,“ řekl.

Občanští demokraté ve svém programu upozorňovali také na problematiku silnic II. a III. tříd, které má kraj ve správě. „Jejich kvalita neodpovídá 21. století. Je tristní, že z téměř čtyř tisíc kilometrů silnic je zhruba pětina v havarijním stavu. K tomu je třeba připočítat i sedmnáct havarijních mostů. Na druhou stranu je pravdou, že stát předal krajům tyto silnice s obrovským vnitřním dluhem, v neutěšeném stavu a bez dostatečných finančních prostředků na jejich opravy. Za zcela zásadní považuji prosazení závazku státu, aby se na jejich financování podílel prostřednictvím pravidelného ročního příspěvku Státní fond dopravní infrastruktury, a to na úrovni minimálně pět miliard korun,“ konstatoval.

V autobusové dopravě se nastupující radní podle svých slov zasadí o dokončení elektronického odbavení cestujících, které na jižní Moravě funguje již od jara.

I nové krajské vedení bude čelit důsledkům pandemie koronaviru. „Na rozpočet kraje bude mít dopady v řádech vyšších stovek milionů. Jenom v integrovaném dopravním systému očekáváme propad na tržbách za letošní rok na úrovni 200 milionů korun. Kde by se případně dalo ušetřit, bude jasné až po analýze rozpočtu a aktivit,“ řekl.

Crha působil od roku 2000 do roku 2010 jako ředitel krajského úřadu. Poté se stal místostarostou Blanska a od roku 2018 je starostou města. Od roku 2012 je i krajským zastupitelem.

Volby v Jihomoravském kraji po čtyřech letech opět vyhrálo hnutí ANO, skončí ale v opozici. Na koalici se totiž hned po volbách dohodla KDU-ČSL, Piráti, ODS se Svobodnými a Starostové pro jižní Moravu. Nahradí tak současnou koalici ANO, ČSSD, Starostové pro jižní Moravu a TOP 09 s Žít Brno.

Reklama

Související témata:

Doporučované