Hlavní obsah

Hra o trůny ve Škodovce. Zůstane odcházející šéf „na ocet“?

Foto: Wikipedia.org

Jednotlivé značky koncernu VW si hlídají svou pozici. O Škodě Auto se už roky říká, že na ni zejména ve VW žárlí.

Čas Bernharda Maiera v mladoboleslavské Škodě Auto se krátí. Nejvyšší post opustí na konci měsíce po téměř pěti letech. Kdo ho nahradí, zatím není jasné.

Článek

Přestože lidé v těchto funkcích rotují a výměna po třech až pěti letech je obvyklá, ve Škodovce se mluví o tvrdém zákulisním mocenském boji. Což potvrzuje Seznam Zprávám i zdroj blízký představenstvu největší fabriky u nás, který si nepřeje být jmenován. „Ano, Herbert Diess (ředitel koncernu VW, pozn. red.) si s ním vyřídil staré účty. Měli i spor o to, zda znovu spustit třetí směnu, kterou Maier prosazoval. Koncern na Škodovku dlouhodobě žárlí. Škoda nestačí vyrábět, jaký má odbyt, a trošku přerůstá celému koncernu přes hlavu.“

Jak potvrdil redakci vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera, třetí směna po koronavirové odstávce normálně běží. „Prakticky se rozběhla asi hned týden poté,“ upřesnil.

Někteří k zákulisním bojům přidávají naštvanost lidí z Volkswagnu, že automobilka Škoda Auto je extrémně výdělečná a postupně se v některých případech začíná prodávat lépe než samotný Volkswagen. To ale není problém pouze Maiera. „Image značky, prodeje i ziskovost se zlepšují už od Winfrieda Vahlanda, takže nejde o novou věc, i když úspěch Škodovky určitě ani Maierovi nepřidává pozitivní body,“ komentuje Jakub Rejlek, moderátor pořadu Garáž TV Seznam.

Zůstane šéf Škodovky bez práce?

A zatímco Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor ve společnosti EY, už před pár dny pro Seznam Zprávy uvedl, že odcházející Maier bude mít v rámci koncernu kariéru zajištěnou a vrací se zpět jako šéf do Porsche, odkud přišel, všechno může být nakonec ještě jinak.

„Zatím nejpravděpodobnější je, že Bernhard Maier v koncernu skončí úplně, protože jeho cílem byl návrat do vedení automobilky Porsche. Bohužel tam už je místo obsazené. Vypadalo to, že šéf koncernu VW Group Herbert Diess uvolní místo ve vedení značky Volkswagen, kam se měl přesunout současný šéf Porsche, který by uvolnil místo právě pro Maiera,“ vysvětluje Rejlek.

A hned dodává, že k tomu nakonec nedošlo a značku Volkswagen dostal na starost její provozní ředitel Ralf Brandstätter. „Důvod, proč se tak stalo, se asi těžko dozvíme.“ Je tak více než pravděpodobné, že Maier nabídnuté možnosti odmítl a z koncernu VW Group nakonec odejde podobně jako jeho předchůdce Vahland.

Ohledně odchodu Bernharda Maiera vzniklo mnoho spekulací. „Dokonce i několik ze světa sci-fi, jako že Maier tlačil na to, aby Seat skončil a veškeré aktivity převzala Škoda Auto. Divná může být nepřipravenost v podobě hledání vhodného nástupce a chybějící informace o tom, kam má Bernhard Maier přejít. Často je už několik měsíců dopředu jasné, kam bude člověk z vedení automobilky putovat,“ uvádí pro Seznam Zprávy Jakub Rejlek.

Foto: Škoda Auto

Bernhard Maier odejde ze Škody Auto na konci července.

Je tak dobrý... až musel jít

Všechny spekulace však vedení koncernu může popřít s odvoláním právě na konec kontraktu. Oficiálně předseda představenstva Volkswagen AG a předseda dozorčí rady Škoda Auto Diess Bernhardu Maierovi poděkoval za jeho vynikající práci.

„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ stojí v tiskové zprávě podniku.

Vztahy v nejvyšších patrech koncernu VW často připomínají dění ze seriálu Hra o trůny, jen hlavy padají obrazně. Silné slovo mají dvě rodiny, Piëchovi a Porsche. Do dění pak promlouvají odboráři a zemská vláda Dolního Saska, kde ve městě Wolfsburg koncern oficiálně sídlí.

Do třetice pak politickou rovinu završuje pozice VW v celoněmeckém systému – do jeho akcí, coby podniku spadajícího do definice „rodinného stříbra“, se promítá také vliv spolkové vlády v Berlíně. Ostatně opačně to platí také – každá spolková vláda si názor vedení VW vyslechne.

Problém s ID.3 a Golfem

Volkswagen a další automobilky nyní čelí řadě potíží – koronakrize zatopila všem a míra ztrát se liší jen podle jednotlivých trhů. Pandemie a s ní spojené propady prodejů jsou však jen jedním z problémů, dalším je tlak na snižování emisí a přechod k elektromobilitě.

V tomto oboru se VW stále nepodařilo náskok elektrických konkurentů v čele s nejznámější Teslou dohnat. Modely, které měly přinést elektrickou revoluci do koncernu, provázejí nemalé problémy, což VW nepřímo přiznal zrovna v těchto dnech. O místo podle listu Handelsblatt přišel Christian Senger, muž zodpovědný za softwarové řešení a člen vedení u značky VW.

Volkswagen vložil veškeré své elektrické snažení do modelu ID.3. U něj by se mělo podařit splnit termín pro výrobu na konci léta, ale s pachutí na patře – některé softwarové funkce bude možné využít až po záplatách dodaných v roce 2021.

Softwarové problémy pak řeší i Golf osmé generace, což je model svou důležitostí srovnatelný s octavií v českých zemích. U něj se zase inženýrům z Wolfsburgu nedaří zařídit, aby spolu jednotlivé systémy vozu hladce komunikovaly. Týká se to například aktualizací softwaru nebo volání záchranným složkám v případě nehody.

Doporučované