Hlavní obsah

Ital si udělal byznys z podvodných recenzí. Jde do vězení

12. 9. 2018
Foto: tripadvisor.com

Na TripAdvisoru je asi 500 milionů recenzí, které hodnotí 7 milionů turistických zařízení.

TripAdvisor zaměstnává vlastní vyšetřovatele, kteří se pomocí pokročilých technologií snaží odhalit podvodné recenze. Své poznatky pak sdílí s kontrolními úřady.

Článek

Italský soud vyměřil muži 9měsíční vězení kvůli prodeji falešných recenzí na internetové platformě TripAdvisor, na které lidé hodnotí turistická zařízení, atrakce a restaurace. Majitel agentury Promo Salento má také zaplatit pokutu 8 tisíc eur, v přepočtu více než 200 tisíc korun. Uvedl to zpravodajský server The Guardian.

Soud ve městě Lecce v jihoitalském regionu Apulie uvedl, že psaní falešných recenzí pod změněnou identitou je podle italského zákona zločin. Muž nabízel falešné recenze stovkám zařízení napříč Itálií, aby na TripAdvisoru zvýšil jejich popularitu.

Jde o první případ, kdy podvodné recenze vyústily v uvěznění jejich autora. Podobné chování obvykle vede k pokutám nebo ukončení činnosti firem, které tyto služby nabízely.

TripAdvisor začal případ sám vyšetřovat v roce 2015. Majitelé oslovených podniků přeposlali americké společnosti nabídky, které dostali od agentury Promo Salento. TripAdvisor od té doby identifikoval a blokoval více než tisíc pokusů o zveřejnění falešných recenzí od této italské firmy.

Policejní vyšetřování případu, v němž TripAdvisor spolupracoval a sdílel poznatky z vlastního šetření, poskytlo dostatečné důkazy, a tak se firma Promo Salento dostala před soud, uvádí TripAdvisor v prohlášení.

Na webových stránkách americké firmy je více než 500 milionů recenzí a názorů na 7 milionů turistických zařízení, atrakcí a podniků. TripAdvisor čelí rostoucímu tlaku, aby aktivně řešil falešné recenze.

Společnost nyní zaměstnává vlastní vyšetřovatele, kteří se snaží odhalit firmy nabízející psaní recenzí, používá pokročilé sledovací technologie a spolupracuje s úřady.

„Hodně investujeme do prevence podvodů a jsme v tom úspěšní. Od roku 2015 jsme zastavili aktivitu více než 60 různých společností po celém světě, které nabízely placené recenze,“ uvedl viceprezident TripAdvisoru Brad Young.

Podle Evropské komise čte 82 procent spotřebitelů před nákupem recenze na internetu. Podíl těch falešných se odhaduje až na 16 procent. „Online recenze hrají zásadní roli v turismu a v rozhodování zákazníků. Je důležité, aby všichni hráli podle pravidel,“ míní Pascal Lamy, předseda Světové komise pro turistickou etiku. Úřady tak vydávají pokyny týkající se zodpovědného používání recenzí na digitálních platformách.

Další zprávy

Reklama