Hlavní obsah

Jízda po německých dálnicích už nebude zadarmo. Platit začnete v příštím roce

Německo zavede poplatek za jízdu po svých dálnicích. (Video: Reuters)

Německo počítá s tím, že výše mýtného pro osobní auta se bude lišit podle objemu motoru a množství emisí, které produkuje. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (64 až 644 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (180 až 1287 Kč). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3347 Kč). Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné vyjde na 100 eur (2576 korun).

Článek

Řidiči, včetně těch českých, musí počítat s tím, že v Německu budou platit dálniční poplatky i za osobní auta od října příštího roku. O termínu informoval spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU). Původně chtělo Německo bouřlivě probírané mýtné zavést už letos.

„(Rok) 2019 začíná dobrou zprávou – mýtné pro osobní auta může odstartovat v říjnu 2020,” napsal na Twitteru Scheuer, podle něhož systém povede k větší spravedlnosti na německých silnicích, protože za jejich použití budou nově platit i cizinci.

Radost z nového systému ale rozhodně nesdílí všichni. Bývalý český premiér Bohuslav Sobotka ho dříve označil za diskriminační a Rakousko kvůli němu spolkovou republiku dokonce zažalovalo. Důvodem je to, že mýtné budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o tuto částku sníží daň z motorových vozidel, kterou už nyní přispívají na rozvoj zdejší dopravní infrastruktury.

Ministerstvo dopravy si od zavedení poplatků slibuje čistý roční příjem kolem 500 milionů eur (12,8 miliardy Kč). Někteří odborníci to ale zpochybňují a tvrdí, že systém může být i ztrátový. Důvodem obav je mimo jiné to, že němečtí majitelé aut s velmi nízkými emisemi získají na dani z motorových vozidel ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Daň z motorových vozidel platí němečtí řidiči v závislosti na stáří vozidla, výši emisí a druhu a objemu motoru. Obecně platí, že čím starší a škodlivější auto, tím vyšší je daň. U osobních vozů se běžně pohybuje v rozmezí několika desítek až stovek eur za rok.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.

Doporučujeme

Další zprávy

  • Čeští fotbalisté postoupili na Euro 2020

    Česká fotbalová reprezentace si čtvrteční výhrou 2:1 nad Kosovem v Plzni zajistila přímý postup na mistrovství Evropy 2020. Skóre otevřel v 50. minutě hostující Atdhe Nuhiu, za domácí se v 71. minutě trefil Alex Král a postupovou branku vstřelil v 80. minutě Ondřej Čelůstka. Utkání sledovalo necelých 11 tisíc diváků.

    Šampionát se v příštím roce uskuteční ve 12 městech v různých evropských zemích. Ze skupiny postupuje tým trenéra Jaroslava Šilhavého společně s Anglií. Za účast na Euru by Fotbalová asociace ČR měla od UEFA zinkasovat nejméně 237 milionů korun.

  • Zeman: Zimola by neměl zakládat novou stranu

    Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola je podle prezidenta Miloše Zemana jednou z mála výrazných osobností ČSSD. Před založením nové strany by ho hlava státu varovala. Zeman to řekl ve čtvrtek v televizi Barrandov. Bývalý jihočeský hejtman Zimola ve středu uvedl, že požádal o registraci hnutí Změna 2020.

    Pokud by Zimola založil vlastní politickou stranu, bylo by to podle prezidenta štěpením atomů. „Je to jedna z mála výrazných osobností sociální demokracie, tak ať pro tuto stranu pracuje, ať občas snese nějakou porážku, ale věřím, že nakonec třeba krajské volby pro něj mohou být úspěšné,“ uvedl na Zimolovu adresu.