Hlavní obsah

Kamiony s léky stojí na hranicích. Česko zvažuje další přechody

Foto: Profimedia.cz

Dlouhé přeshraniční kolony na některých evropských hranicích brzdí dodávky léků, upozorňují farmaceutické firmy.

Reklama

1. 4. 9:12

Farmaceutické firmy řeší zpomalené dodávky léků pro jih a východ Evropy. Zdaleka nejde jen o medikamenty potřebné pro zvládnutí epidemie COVID-19, ale i o léky pro chronicky nemocné.

Článek

Už na konci minulého týdne vyzývala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová jednotlivé státy, aby během pandemie umožnily rychlý průjezd kamionů s nezbytnými dodávkami, tzv. green lanes. Překročení hranice včetně všech kontrol a zdravotního vyšetření řidiče kamionu by nemělo trvat déle než 15 minut. „Společný a koordinovaný přístup je teď v době pandemie důležitější než kdykoli předtím,“ apelovala také eurokomisařka pro dopravu Adina-Ioana Văleanová.

Farmaceutické firmy přesto čelí nepřetržitým obtížím s dopravou. „Zdržení v přeshraničních kolonách přetrvávají na německých a francouzských hranicích, ty mohou dále zpomalovat dodávky do Itálie, Španělska či Švýcarska,“ popisuje Jakub Dvořáček, ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu, která sdružuje výrobce originálních léků.

Nejde přitom jen o léky vyráběné v zahraničí, doplňuje Martin Mátl, ředitel České asociace farmaceutických firem. Běžně se takto po Evropě vozí i komponenty pro výrobu léků, a to už by mohl být problém i pro český trh.

„Požádali jsme Ministerstvo vnitra a Ministerstvo dopravy, aby podpořila urychlení průjezdu kamionů na našich hranicích. Plynulý tok látek potřebných pro výrobu léků i léků samotných je v tuto chvíli kritický pro zvládnutí celé koronavirové krize,“ upozorňuje Martin Mátl.

Česko zavedlo zelené pruhy hned 19. března. Jde o přechody na dálnicích na hlavních trasách spojujících Česko se zahraničím. K nim Ministerstvo dopravy vyčlenilo pro nákladní dopravu přechod Hodonín-Holíč a na něj bude při přetížení přechodu na dálnici D2 v Lanžhotě odklánět další kamiony, popsal mluvčí úřadu František Jemelka.

Zboží s volným průjezdem

– zboží podléhající rychlé zkáze (např. potraviny)

– přeprava živých zvířat

– dodávky pohonných hmot

– poštovní zásilky

– zdravotnický a biologický materiál, léky a materiál pro jejich výrobu

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Nařízení platí zatím šedesát dnů a vztahuje se nejen na léky a zdravotnický materiál, ale také například na živá zvířata nebo poštovní zásilky.

„Nyní vedeme diskusi o vytipování dalších, optimálně místně blízkých hraničních přechodů, které jsou vhodné pro veškerou nákladní dopravu,“ doplnil František Jemelka. Ministerstvo také navrhuje, aby sjezdy na takové hraniční přechody byly jasně označeny a zároveň byly určeny pro veškerou nákladní dopravu bez výjimky.

Léky na území České republiky vyrábí například Zentiva a Pro.Med.CS v Praze, Glenmark ve Vysokém Mýtě, Angelini v Brně či Teva v Opavě. Právě Zentiva řešila v minulém týdnu problém s pozastavenými kamiony na hranicích s Maďarskem.

„Surovin pro výrobu klíčových léků máme zatím dostatek. Problém se však může objevit velice brzy, a to v řádech několika týdnů. Nesmíme dopustit, aby byl dodavatelský řetězec pro farmaceutický průmysl jakkoliv narušen,“ řekla Seznam Zprávám Soňa Porubská, generální ředitelka Zentivy.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené