Hlavní obsah

Kromě Trumpa zavedeným americkým médiím nevěří tři čtvrtiny Američanů, ukázal průzkum

Tři čtvrtiny Američanů si myslí, že tradiční média šíří falešné zprávy.Video: AP, Reuters

 

Reklama

Nedůvěra vůči médiím meziročně roste. Zatímco loni se falešných zpráv od velkých médií obávalo 63 % Američanů, letos je to 77 %.

Článek

Více než tři čtvrtiny Američanů se domnívají, podobně jako prezident Donald Trump, že velká média se podílejí na šíření falešných zpráv. Vyplývá to z průzkumu americké Monmouthské univerzity. Nedůvěra vůči médiím podle průzkumu roste.

Trump občas obviňuje z šíření falešných zpráv, takzvaných „fake news“, zavedená média, jako jsou televize CNN nebo NBC. Aktuální průzkum, o němž informoval server Politico, ukázal, že s takovým názorem šéf Bílého domu zdaleka není osamocený.

Sedmasedmdesát procent respondentů vyjádřilo názor, že velké tradiční televize a noviny šíří „falešné zprávy“. Meziročně tak nedůvěra vůči mediálním společnostem prudce vzrostla. Loni v obdobném průzkumu vyjádřilo obavy z šíření dezinformací 63 procent dotázaných.

Jedenatřicet procent z 803 dotázaných je přesvědčeno, že sdělovací prostředky šíří dezinformace pravidelně a 46 procent si myslí, že se tak děje příležitostně. Američané se však různí v představách o tom, co jsou „fake news“. Pětašedesát procent se přiklání k širšímu pojetí, že jde o rozhodnutí redakcí o tom, jaká témata budou zpravodajsky pokrývat. Čtvrtina respondentů byla pro užší definici „fake news“ jakožto šíření fakticky nesprávných informací.

Samotný pojem „fake news” se překvapivě dobře ujal jak mezi Trumpovými příznivci, tak i mezi odpůrci. Podle průzkumu Monmouthské univerzity se 61 procent demokratů domnívá, že média šíří dezinformace. Loni to bylo 43 procent. Mezi republikány počet nedůvěřivců meziročně vzrostl ze 79 na 89 procent a u osob, které se považují za nezávislé, z 66 na 82 procent.

Američané se rovněž stále více liší v názorech na to, jaké jsou motivace k zavádějícímu zpravodajství. Dvaačtyřicet procent respondentů věří, že velká média šíří dezinformace s cílem podpořit konkrétní politickou agendu. Třiaosmdesát procent Američanů se domnívá, že nepravdivé informace se snaží do velkých médií z vnějšku podstrčit zájmové skupiny. Zvláště silný je tento trend podle Američanů na sociálních sítích. Podle 87 procent dotázaných se snaží zájmové skupiny vkládat falešné zprávy na sítě jako Facebook a YouTube.

Reklama

Doporučované