Článek
Městská část Praha 1 tuto středu nechala odstranit sochu nazývanou Il Commendatore či Plášť svědomí, která stála v Železné ulici před vchodem do Stavovského divadla. Informovala o tom mluvčí městské části Karolína Šnejdarová. Důvodem byla žádost ze strany Národního divadla, podle nějž plastika umělecky nekorespondovala s architekturou budovy. Radnice jedná o novém umístění sochy.
„Krok byl učiněn na základě dlouhodobé žádosti Národního divadla, které upozorňovalo na to, že socha umělecky nekoresponduje s historickým a architektonickým kontextem divadla,“ uvedla Šnejdarová.
Dílo byla původně instalováno pouze dočasně. Vytvořila jej česká sochařka Anna Chromy, jež žila v letech 1940 až 2021. Pojmenovala jej Il Commendatore podle postavy z Mozartovy opery Don Giovanni, kterou má skulptura znázorňující zřasený plášť připomínat na počest premiéry tohoto díla ve Stavovském divadle roku 1787.
U divadla socha stála od roku 2000. Někteří, například vedoucí kulturní rubriky Lidových novin Jana Machalická, ji kritizovali jako kýčovitou či podprůměrnou.
V roce 2003 pedagogové a studenti Akademie výtvarných umění v Praze uspořádali demonstraci proti sochám hyzdícím veřejný prostor českých měst. Bývalý rektor školy a tou dobou ředitel Národní galerie Milan Knížák kritizoval konkrétně právě práce Anny Chromy, která je podle něj v uměleckém světě zcela neznámá a její tvorba nesplňuje ani elementární požadavky na kvalitu. „Její sochy se podobají pracím nenadaných středoškoláků, postižených pubertálními představami se sklonem ke kýči a latentní pornografii,“ uvedl tehdy Knížák.

Studenti a pedagogové Akademie výtvarných umění v roce 2003 uspořádali happening proti sochám ve veřejném prostoru. Chtěli odstranit i tu před Stavovským divadlem.
Znovu se kritika opakovala v roce 2017, kdy Akademie múzických umění umístila plastiku skladatele Franze Schuberta od Anny Chromy k sídlu své hudební a taneční fakulty na Malostranském náměstí. Schubert přitom v Praze nikdy nebyl.
Při této příležitosti se k práci Anny Chromy kriticky vyslovil například tehdejší šéf Národní galerie Jiří Fajt. „Myslím, že není vhodné, aby tyto plastiky reprezentovaly současné umění, když je tu celá řada kvalitních sochařů. Měli bychom se snažit získávat jejich práce,“ uvedl.
Obdobnou postavu jako před Stavovským divadlem umístila Anna Chromy například do Salcburku, Monaka nebo Karlsruhe.
Podle Karolíny Šnejdarové radní městské části rozhodli o odstranění také kvůli opakovaným projevům vandalismu, jako bylo zneužívání podstavce sochy coby odpadkového koše či dokonce toalety.
Nyní je socha, jejímž vlastníkem zůstává Městská část Praha 1, dočasně uskladněna v depozitáři Národního divadla. „Městská část Praha 1 aktivně jedná o vhodném místě pro její důstojné a trvalé umístění,“ doplňuje mluvčí.















