Hlavní obsah

České romcomy nejsou romantické ani vtipné. Tak proč je milujeme?

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ženy v běhu, nebo Teorie tygra? Socioložka Irena Reifová (vlevo) a stand-up komička Tady Tali (vpravo) mluví o romantických komediích.

Pravidelně se umisťují v žebříčcích nejnavštěvovanějších filmů roku. Proč máme rádi české romantické komedie? Čemu se v nich smějeme? A opravdu v nich nacházíme romantiku?

Článek

Nejnavštěvovanějším českým snímkem po roce 1993 je romantická komedie Ženy v běhu z roku 2019, kterou v kinech vidělo milion a půl diváků. Milionovou hranici překonaly také Ženy v pokušení, lehce pod ní pak byly snímky Líbáš jako bůh nebo Muži v naději. Proč tak rádi chodíme na české romantické komedie, které přitom podle kritiků nejsou ani vtipné, ani romantické? Na veřejné debatě kulturní rubriky Seznam Zpráv to probíraly socioložka Irena Reifová a stand-up komička Natálie Schejbalová alias Tady Tali.

„Přikláním se k tomu, že to opravdu nejsou romantické filmy,“ říká Irena Reifová. „Když už, tak jsou to filmy o vztazích. Ze všeho nejvíc jsou o ženských a mužských rolích,“ doplňuje odbornice, která se specializuje na sociologii popkultury.

Podle ní se poslední roky ve filmech tohoto žánru proměnila role žen. Ty se v příbězích dostaly do centra dění. Pořád jsou ale zobrazovány jako nepřítelkyně romantiky. „Naplňují své ženské role špatně, jsou posedlé dokonalostí, perfekcionismem. Muži jsou uvolnění pohodáři, kteří by chtěli mít život v klidu, říkají ženám: prosímtě, už si sedni a polož ten hadr,“ parafrázuje Reifová.

+12

„Smějeme se tomu, jak jsou ti lidé ubozí,“ myslí si Natálie Schejbalová. „Jako když se díváme na reality show. Říkáme si: ještě že na to nejsem takhle.“

Reifová souhlasí: „Jedna z věcí, které definují komedii, je to, že umožňuje odklonit bolest. V českých romantických komediích se to dělá karikaturou a cynismem spíš než empatií s postavami. Ty jsou vlastně oběti naší útěchy.“

Živá debata v pražském prostoru Tempo ale nakonec dochází k nečekaným závěrům. Zčásti i díky speciálnímu hostu večera, herečce Elizavetě Maximové, která nabízí vhled do toho, jak se oblíbený žánr české kinematografie tvoří. „Je mi fakt vždycky smutno, když vidím ten výsledek a není takový, jaký jsme doufali. Když točíte romantickou komedii, sami žijete romantickou představou, že to dopadne mnohem lépe,“ říká herečka, která diskusi oživila také scénkou z oblíbeného českého seriálu.

Jak moc si české romcomy rozumí se sociologickými daty? A dá se z nich něco naučit? Které jsou nejzoufalejší, které naše hosty rozesmály a které o lásce říkají něco pravdivého? Poslechněte si záznam živé debaty kulturní rubriky Seznam Zpráv.

Rozhovory Jonáše Zbořila

„Kulturní rubrika nemusí být jen o názorech, ale také o otázkách. Nemusíme jen zprostředkovaně komentovat knihy, výstavy, filmy nebo obecnější fenomény, ale také se ptát samotných umělců a dalších lidí, kteří se v kulturním provozu pohybují. Ke kultuře dialog patří,“ říká Jonáš Zbořil z kulturní rubriky webu Seznam Zprávy.

Rozhovory Jonáše Zbořila můžete poslouchat i v audioverzi v úvodu článku, na Podcasty.cz, Apple Podcasts, Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Foto: Seznam Zprávy

Rozhovorový podcast Jonáše Zbořila z kulturní rubriky Seznam Zpráv.

Související témata:
Irena Reifová
Líbáš jako bůh
Ženy v běhu (film)

Doporučované