Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Čtete ukázku z newsletteru Chlebíček, ve kterém Jonáš Zbořil a kulturní rubrika SZ každý čtvrtek glosují dění v současné kultuře a přinášejí tipy na nové seriály, filmy, hudbu a knihy. Pokud vás Chlebíček zaujme, přihlaste se k odběru!
„Ptal jsem se pár kamarádů, proč netancují na veřejnosti, a někteří z nich řekli, že mají strach, aby je někdo nenatáčel. Napadlo mě: sakra. Přirozený způsob sebevyjádření, určité spojení s hudbou je teď jako duch. Donutilo mě to přemýšlet, kolik lidskosti jsme zabili jenom ze strachu, abychom se nestali memy,“ napsal americký rapper Tyler, The Creator v příspěvku, kterým před několika dny představil svou novou desku Don’t Tap The Glass.
Její název připomíná cedule na kabinách řidičů. Když je za volantem Tyler Okonma, neťukejte, nerušte, já řídím, vy si sedněte na zadek a užívejte si jízdu. Ale také je tu jasná další rovina. Neklepejte na sklo svého telefonu. Alespoň na chvíli neždímejte z krabičky další rozptýlení, neřešte každý svůj zážitek na sítích, nehledejte validaci skrz virtuální srdíčka. A nebojte se, že vás někdo vyfotí při něčem trapném.
Překvapivý „release“ Tyler poprvé představil na poslechové party pro tři sta lidí. Dostali se na ni i běžní smrtelníci. Záznamy z ní ale nejsou. Rapper, který své osmé album vydal ještě v době, kdy objížděl svět s turné k loňské desce Chromakopia, zakázal na poslechovce používat digitální přístroje. „Žádné telefony. Žádné kamery. Jenom repráky a parket,“ vysvětloval umělec, jehož novou desku vůbec provází hodně instrukcí. Neposlouchejte ji vsedě, vzkazuje Tyler, the Creator. Nehodnoťte desku, dokud ji nebudete mít pořádně naposlouchanou. A neťukejte na sklo.
Jen pár dní před vydáním na sociální síti X také ponoukal posluchače, fanoušky a nejspíš i hudební kritiky, aby od Don’t Tap The Glass neměli příliš velká očekávání. „Tohle není nic koncepčního,“ upozorňoval rapper, jehož předchozí alba pravidelně doprovázela komplexní mytologie v čele s propracovaným alteregem: Igor, Saint Chroma… Jeho hrdinové sloužili jako průvodci po rapperově komplikované duši a pomohli mu zbořit nejeden stereotyp. Což je vtipné i vzhledem k tomu, kolik jich na začátku své kariéry posiloval.
Nová deska nemá na hluboké sebereflexe nebo propracované vyprávění čas. Místo toho přichází taneční beaty inspirované v R&B, housu či funku a tvrdé, provokativní texty, jak z časů Tylerových raných desek. Člověk málem zapomněl, že zakladatel kolektivu Odd Future kdysi platil za misantropa a homofoba, jehož komentáře svého času vedly i k několikaletému zákazu návštěvy Velké Británie.
Drsná verze Tylera v roce 2025 znamená frajeřit o své nespoutanosti („O**kal jsem ji, její kámošku, jejího n**** a jeho d****”), ale taky zakončit desku lamentem na vlastní osamělost: „Proč nemůžu najít lásku?“. Nic nového, to už dělal na desce z roku 2021, Call Me If You Get Lost, která v jeho dosavadním katalogu působí jako blízká příbuzná Don’t Tap The Glass. Moc si nelámat hlavu s konceptem, nasednout do auta, hlasitost na max a hlavně si to užít.
Tylerova novinka nepotřebuje složité fikční světy, aby posluchače chytla a po necelé půlhodině zase vyplivla. Není se čemu divit, pokud jste na autorádiu zapnuli „on repeat“ a vyrazili někam daleko. Takhle nějak by mohla vypadat příprava na letní odpočinek. Moc se s tím nepatlat, nepřemýšlet. Zkalibrovat příliš vysoká očekávání. A na telefonu letadlo.
V plném vydání newsletteru Chlebíček toho najdete ještě mnohem víc, včetně zajímavých kulturních tipů od našich redaktorů i čtenářů. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každý čtvrtek přímo do své e-mailové schránky.