Článek
Čtete ukázku z newsletteru Chlebíček, ve kterém Jonáš Zbořil a kulturní rubrika SZ každý čtvrtek glosují dění v současné kultuře a přinášejí tipy na nové seriály, filmy, hudbu a knihy. Pokud vás Chlebíček zaujme, přihlaste se k odběru!
„Zamilovala jsem se do kluka, se kterým jsem měla pocit, že mě vidí, slyší, že mě miluje. A o tři měsíce později prostě odešel,“ přiznala Sarover, zaskočená účastnice britského vydání reality show Love Is Blind, kterou Netflix vypustil do světa na konci srpna. V sále, kde se sešli všichni aktéři oblíbené soutěže i jejich rodinní příslušníci a přátelé, zavládlo ticho. „To je opravdu šok,“ konstatoval poněkud nepřesvědčivě moderátor.
S teď už bývalým partnerem Kalem Sarover oslavila Vánoce. S radostí sledovala, že zapadl mezi její přátele i rodinu. Měla pocit, že do roku 2025 vstoupí skvěle. Ale ne. „2. ledna prostě otočil a řekl mi, mimochodem úplně chladně, bez emocí, bez špetky citu, že je konec.“ Možná to tak na první pohled nevypadá, ale Kal se dopustil ghostingu. Zmizel bez adekvátního vysvětlení. A když se vrátil, dostal před televizními kamerami a nasupenou tchyní pořádně vyhubováno.
Termín popisující náhlé ticho potenciálního partnera či partnerky, ale i kamaráda, nebo dokonce člena rodiny, se rozšířil se vznikem sociálních sítí. Tak jako vynález automobilů přinesl nehody, ghosting přišel ruku v ruce s internetem, píše kulturní teoretik Dominic Pettman, který o náhlé odmlce ve vztazích zrovna vydal publikaci Ghosting: On Disappearance.
Ve své knize ale připomíná, že nevysvětlitelnému opouštění byli lidé vystavováni odjakživa. Technologie pouze způsobily, že se svědky mizení našich idolů, kamarádů nebo známostí stáváme na pravidelné bázi. „Všichni jsme už někdy v životě zažili ghostování. A nepochybně už jsme se sami někomu stali duchem,“ píše Pettman.
Jeho kniha zkoumá fenomén mizení v milostných, profesionálních či rodinných vztazích a systematicky si při tom pomáhá příklady z kultury. Cituje songy Katy Perry nebo Taylor Swift, popisuje Prousta naprosto šokovaného ďábelským vynálezem telefonu, který udělal z jeho babičky přízrak. Šeptala do jeho ucha, ale přitom s ním nebyla!
Klasický viktoriánský román Na Větrné hůrce je podle Pettmana ghostingu plný. Earnshaw ghostuje své děti, Hindleyho a Catherine, ta na oplátku ignoruje nalezence Heathcliffa. Ten pak bez lítosti mizí… Možná není divu, že romantický příběh z pera Emily Brontëové čeká další filmová adaptace. Před pár dny vyšla první filmová upoutávka, hrají Margot Robbie a Jacob Elordi, hudba od Charli xcx. Hůrka předběhla dobu, pořád je cool.
Pettmanův lov ghostingu v kulturní historii může vypadat trochu přitažený za vlasy, ale stačí si na HBO pustit romantický film Věk nevinnosti, adaptaci sto let starého románu Edith Whartonové situovaného do New Yorku druhé poloviny devatenáctého století.
„Archer přesvědčil sám sebe, že posedlost madam Olenskou bude považovat za poslední ze svých nepodařených experimentů. Hraběnka zůstala v jeho paměti jen jako nejtklivější ze všech duchů,“ říká smutný hlas vypravěčky o nenaplněném vztahu Daniela Day-Lewise a Michelle Pfeiffer. Nešťastná láska a duchařina šly vždy dohromady.
Nejde ale jen o opouštění. Třeba láska na první pohled je totálně nepřesný pojem, tvrdí Pettman. Spíš jde o projekci našich představ na druhého člověka. Možná tedy děláme z milenců duchy už ve chvíli, kdy se do nich zamilujeme. Dávno před tím, než nám beze slova zmizí.
Konečně chápu, proč se tak snadno zamilovávají soutěžící v Love is Blind. Kabiny, v nichž se potenciální milenci slyší, ale nevidí, jsou ideálním inkubátorem fantazie. A totéž děláme na sociálních sítích: Pěstujeme upravené digitální verze sebe samých, do nichž se s trochou štěstí ostatní zamilovávají. A my pak můžeme kdykoli beze slova odejít.
Ghostování není konec vztahu. Všichni jsme duchové. Vidí nás tak milenci a milenky, ale i naši sledující na instagramu. Proust by šílel.
V plném vydání newsletteru Chlebíček toho najdete ještě mnohem víc, včetně zajímavých kulturních tipů od našich redaktorů i čtenářů. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každý čtvrtek přímo do své e-mailové schránky.