Článek
Čtete ukázku z newsletteru Chlebíček, ve kterém Jonáš Zbořil a kulturní rubrika SZ každý čtvrtek glosují dění v současné kultuře a přinášejí tipy na nové seriály, filmy, hudbu a knihy. Pokud vás Chlebíček zaujme, přihlaste se k odběru!
„Myslíš, že ti zamotám hlavu? Tak to máš absolutní pravdu,“ zpívá Sabrina Carpenter na nové desce Man’s Best Friend. Vyšla rok poté, co tehdy pětadvacetiletá hudebnice otřásla popovou scénou s albem Short n’ Sweet. Stačila jí k tomu šestatřicetiminutová stopáž a singl, který ovládl léto 2024.
Espresso znělo jako funky popový hit z plážových barů. Carpenter něžným hlasem zpívala nesmysly o její přitažlivosti, která prý klukům nedává spát stejně jako příliš mnoho plechovek limonády Mountain Dew nebo paření her na Nintendo Switch (jak z těchto značek dokázala zpěvačka udělat slovesa, těžko říct). Espresso byla óda na dívčí bezstarostnost i vtip na adresu mužů, které jde oblbnout snadněji než turisty v exotickém letovisku.
Ve světě popu, jemuž poslední dobou dominují hlavně autenticita a vážnost, Sabrina Carpenter prorazila s humorem, nadsázkou a nekonečnými dvojsmysly. Máloco dokáže být tak trapné jako vtipy o sexu v hudbě. Autorka loni oceněná dvěma cenami Grammy ale sexuální narážky povýšila na novou uměleckou disciplínu. Lechtivý verš z písně Nonsense na tři roky staré desce Emails I Can’t Send (zpěvačka má na kontě už překvapivých sedm alb) variovala na devět set různých způsobů, což by nejspíš udělalo dojem i na chlípné renesanční básníky typu Johna Donnea.
Návrat sexuální revoluce?
Hudebnice, která se do showbyznysu dostala už v polovině minulé dekády jako dětská hvězda seriálu společnosti Disney, vyvolává i kontroverze. Bulvár propíral její angažmá v mileneckém trojúhelníku s původně hereckou kolegyní Olivií Rodrigo a Joshuou Bassettem, BBC zase stáhla záznam jejího vystoupení, na kterém upozornila, že zkratka britské veřejnoprávní stanice může znamenat i něco mnohem sexuálnějšího. Nejčerstvější skandál pak způsobila obálka nového alba Man’s Best Friend, na kterém se Carpenter nechala vyfotit v submisivní póze na kolenou, zdánlivě podvolená muži, který ji drží za vlasy.
Ponižuje tím ostatní ženy a hraničí to s pornografií, ozývali se kritici nejen v souvislosti s fotkou, ale kvůli zpěvaččině sexualitě obecně. Jako by nikdy neviděli Madonnu a neslyšeli její hit Like A Prayer z roku 1988, zhudebněnou alegorii na orální sex.
Možná že Sabrina Carpenter jen vyvažuje současnou atmosféru, která sexu není zrovna dvakrát nakloněná, domnívají se někteří novináři. O tom, že mladá generace postrádá apetit a že se nacházíme v „sexuální recesi“, píší média už bezmála dvě dekády, světem se navíc poslední roky šíří protipotratová politika. Ze sexu jako by se zase stalo tabu.
Tak si to zřejmě vykládá samotná Sabrina Carpenter, která poznamenává, že rozhořčené reakce na její adresu vypovídají víc o nás než o ní. „Ty songy jste zpopularizovali vy. Evidentně jste to vy, kdo miluje sex. Vy jste jím posedlí,“ vysvětlila před nedávnem magazínu Rolling Stone.
Pro americkou CBS pak nabídla i svou interpretaci fotografie z obálky nové desky. „Mladé ženy dobře vědí, kdy mají nějakou situaci pod kontrolou a kdy ne. Myslím, že je to často otázka volby,“ řekla zpěvačka, jejíž nová deska prý vypráví o tom, jaké to je, když se poddáte druhému a dobrovolně se rozhodnete udělat chybu. „Asi to dopadne špatně, ale něco vás to naučí.“
Zní to trochu strašidelně, ale jen do chvíle, než si člověk uvědomí, jak Sabrina Carpenter zpívá o mužích. „Hloupý, nebo jenom pomalý?“ ptá se v singlu Manchild hned zkraje nové desky. V jejím světě si muži často ani neumí nabít telefon, a kdo dokáže složit židli z IKEA, je okamžitě považován za hrdinu s právem na to nejlepší zacházení.
V songu House Tour dostává muž pozvání na domovní prohlídku, což je jen extenzivní metafora sexu protažená do několika pater, zadních vchodů i pojištěných podlah. V písni We Almost Broke Up Again Last Night se z něj stává komplic v nestabilním románku plném dramatických zvratů. A pak Goodbye, konec. „Miloval jsi můj zadek, teď už ho nikdy neuvidíš, baby,“ loučí se zpěvačka, která podle některých fanoušků adresovala tato slova bývalému partnerovi, irskému herci Barrymu Keoghanovi, který loni účinkoval v klipu hitu Please Please Please.
Sabrina Carpenter ale v tomto ohledu není jako Taylor Swift. Nejde o žádné pomrkávání – její songy jsou prý mnohem zábavnější, když si za hrdiny dosadíte lidi z vlastního života. Mimochodem, ta známější z těchto dvou umělkyň se dnes možná paradoxně přibližuje své někdejší předskokance z turné Eras. Stačí se podívat na obal chystané desky The Life of a Showgirl. Že by se i Taylor Swift chystala vyrazit do boje za sexuální osvobození?
U poslechu Man’s Best Friend se jistě pár lidí začervená, ale co se sexu týče, žádná velká revoluce se nekoná. Přisprostlá zpěvačka s vizáží princezny tu světu zatím pouze vystavuje Rorschachův test. Nejlépe z něj vyjde ten, kdo se nebere moc vážně. A kde jinde se to naučit než u Sabriny Carpenter?
V plném vydání newsletteru Chlebíček toho najdete ještě mnohem víc, včetně zajímavých kulturních tipů od našich redaktorů i čtenářů. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každý čtvrtek přímo do své e-mailové schránky.