Hlavní obsah

Chlebíček: Všichni jsme brand. Ale jen Addison Rae má tři proužky

Foto: addisonrae.com

Album Addison sbírá vysoká hodnocení a mluví se o něm jako o desce letošního léta.

Debutové album Addison Rae v sobě míchá vlivy Lany Del Rey i Charli xcx a v pozadí jeho vzniku stojí příběh plný pokusů a omylů. A také děsivé poznání: Všichni máme brand. Jenom někdo ho ale umí prodat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čtete ukázku z newsletteru Chlebíček, ve kterém Jonáš Zbořil a Tomáš Maca každý čtvrtek glosují dění v současné kultuře a přinášejí tipy na nové seriály, filmy, hudbu a knihy. Pokud vás Chlebíček zaujme, přihlaste se k odběru!

„Kdyby cringe byl člověk, jmenoval by se Addison Rae,“ shrnovala před několika měsíci youtuberka s přezdívkou zoeunlimited předchozí kariéru pětadvacetileté americké zpěvačky, která na začátku června vydala svou debutovou desku. Vedla k ní trnitá cesta plná křečovitých marketingových projektů, špatných kariérních rozhodnutí, PR katastrof. A tiktokových tanečků.

Rae se ke slávě poprvé přiblížila na sociální síti, která dokáže velmi rychle generovat pozornost milionů sledujících, ale málokdy překoná hranice aplikace. Jména jako Khaby Lane nebo Bella Poarch sice dodnes patří k nejsledovanějším celebritám TikToku, ale kdo do světa krátkých videí nikdy nezavítal, tomu nic neřeknou. Addison Rae na tom byla podobně. Jen byla ve své snaze získat popularitu o něco otravnější než ostatní celebrity, kterým slávu zajistily grimasy v obličeji, tanečky, dokola opakované vtipy nebo neúnavné naskakování na trendy.

Narodila se v Louisianě, stejně jako její životní vzor, Britney Spears. Na vysoké škole studovala televizní novinařinu s cílem komentovat sport. Od mládí se věnovala závodnímu tanci a na univerzitním kampusu byla známá jako roztleskávačka. Na TikTok se zaregistrovala v roce 2018, když byla síť teprve v plenkách. O rok později už oslavila milion sledujících tím, že opustila školu a zamířila do hlavního města slávy, Los Angeles. Jenže plán stát se globální hvězdou začal krachovat.

„Přestože měla na sociálních sítích v souhrnu přes sto milionů sledujících, všechno, co Addison Rae udělala, bylo k smíchu,“ popisuje kariéru bývalé tiktokerky milovnice popkultury a marketingu zoeunlimited.

Rae vytvořila vlastní kosmetickou řadu: nezájem. Objevila se v netflixovském remaku slavné romantické komedie, za kterou schytala příšerné recenze. Její všudypřítomná taneční videa, která v době největší slávy publikovala i pětkrát denně, generovala čím dál víc nenávistných komentářů. Addison Rae posloužila jako obětní beránek lidem, kteří nesnášeli internetové celebrity. Byla živoucí důkaz, že tiktokoví influenceři nemají talent ani sebereflexi.

Když Rae začala poprvé koketovat s hudbou, její hateři měli žně. „Jsem posedlá sebou, stejně jako ty / Říkáš, že bys pro mě umřel, já pro sebe taky,“ zpívala Addison Rae na singlu Obsessed, vydaném v roce 2021. Záhy se ukázalo, že její hudbou nikdo posedlý není. Dokonce i hudební vydavatelství o ni přestalo mít zájem. Z připravované debutové desky sešlo.

Když pak v roce 2022 unikla na internet její nedokončená verze, Addison Rae se cítila na dně. Jenže další skladby posbíraly mnohem lepší přijetí než Obsessed. A o čtyři roky později už je všechno jinak. Album Addison, které vyšlo na začátku června, sbírá vysoká hodnocení na serverech, jako je Pitchfork, a mluví se o něm jako o desce letošního léta. Rae přebírá žezlo po Charli xcx, která se ostatně stala její mentorkou.

Možná to byla právě autorka kolektivní popkulturní hypnózy jménem „brat summer“, která Addison Rae pomohla osvobodit se ze stereotypní představy „hodné, ale otravné holky odvedle“, když ji přizvala ke spolupráci na remixové verzi tracku Von Dutch. Addison Rae na něm v jednu chvíli spustí nekontrolovatelný křik a zní to, jako kdyby se jím chtěla zbavit nánosů všech hanlivých komentářů, předsudků a kariérních katastrof.

Album Addison Rae je uhlazenější než to od Charli xcx, které letním měsícům dominovalo loni. Chybí tu přítomnost silnějšího hlasu, doslova i v přeneseném slova smyslu. Inspirace na desce jsou tak očividné, že je zpěvačka sama přiznává narážkami v textech. V hudebním bingu si můžete odškrtnout Lanu Del Rey, Britney Spears nebo Madonnu v době kolem Ray of Light, na desce je slyšet i vliv FKA Twigs nebo Seleny Gomez.

Je tu ale také spoustu odvážných momentů. Harmonické modulace syntezátorů uprostřed refrénu High Fashion téměř na hranici disonance a nad nimi tenký zpěvaččin hlas zpívající o touze být viděn. Člověk má pocit, že se ocitl na večírku, na kterém není vítaný, ale už z něj nedokáže odejít. Klubové intro desky, track New York, ve kterém se zpěvaččino freneticky opakované „feel so free“ v uších mění na „SOPHIE“. Zní to jako pokynutí směrem k zesnulé hvězdě hyperpopové scény.

Závěr singlu Diet Pepsi si zase pohrává s transpozicí, tolik oblíbeným prvkem love songů – jenže Addison Rae celou harmonii přenáší dolů. Nálada songu o prvních milostných zážitcích na zadní sedačce auta tak nedosahuje euforie, ale spíš antiklimaxu.

No, a pak je tu prostě fakt, že nehledě na svou občasnou neoriginalitu je album Addison návykovější než nekonečné scrollování tiktokovými klipy.

Debut Addison Rae ještě pořád není „jen“ hudební událost. To, co k tiktokerce, respektive zpěvačce, přitahuje pozornost, je příběh odsuzované celebrity, která konečně dokázala skeptikům, že má na svou slávu nárok. Vlastně je to trochu děsivé.

Když marketingová expertka a youtuberka zoeunlimited analyzuje kariérní proměnu Addison Rae, mluví o třech zásadních krocích. Kdysi všudypřítomná internetová celebrita vyměnila sdílení několika TikToků denně za mysterióznost, začala dbát na to, s kým se vídá (Charli xcx), a zůstávala konzistentní. Žádné relapsy k tanečkům a mikrotrendům. Teď jde jen o hudbu.

Kamarádka z marketérské branže mi nedávno také radila, ať se lépe prodávám. Říkala něco o zkratce USP – unique sellling proposition, tedy to, co mám já a nikdo jiný, a čím se můžu prodat světu. Jako by tím potvrzovala slova zoeunlimited: Každý jsme brand.

Nevím, jestli je děsivější, že všichni máme něco, co prodává, nebo že ti nejlepší z nás umějí obraz sebe sama tak radikálně překalibrovat, až dosáhnou tolik vytouženého, tvrdě odpracovaného úspěchu. Jako Addison Rae.

V plném vydání newsletteru Chlebíček toho najdete ještě mnohem víc, včetně zajímavých kulturních tipů od našich redaktorů i čtenářů. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každý čtvrtek přímo do své e-mailové schránky.

Doporučované