Hlavní obsah

Recenze: Tajemství stisku ruky. Film ukazuje, co se dělo v dívčím sboru

Foto: CinemArt

Protagonistu, kterého ztvárnil Juraj Loj, film Sbormistr nikdy nezačne démonizovat.

Drama inspirované případem Bohumila Kulínského zpracovává důležitou látku bez moralizování. Není to „artovka“ pro fajnšmekry, naopak přináší silný emoční prožitek.

Článek

Recenzi si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sbormistr režiséra a scenáristy Ondřeje Provazníka, kterého od čtvrtka promítají česká kina, se vymyká. Většinu tuzemských snímků podle skutečných událostí lze řadit mezi kriminálky či životopisy. Novinka inspirovaná kauzou sexuálního zneužívání v pěveckém sboru Bambini di Praga je jiná.

Jemné drama o dospívání nezkoumá konkrétní případ, chce zachytit věci mnohem univerzálnější povahy. Příběh vypráví optikou třináctileté Karolíny a sleduje především ji, nikoli sbormistra Vítka Máchu, kterému byl předobrazem Bohumil Kulínský. Toho soud v roce 2009 poslal na 5,5 roku do vězení za zneužívání nezletilých dívek.

Karolína vzhlíží ke starší sestře Lucii a chce se jako ona dostat do vysněného sboru vedeného charismatickým, přísným šéfem. Od počátku sledujeme především dění v dívčích kolektivech, drobné interakce, nevraživosti, stejně jako sounáležitost.

Když se Karolína coby záskok dostává na zimní horské soustředění, a má tak šanci coby nejmladší poskočit z „přípravky“ do opravdového „áčka“, třenice ještě zesílí. Sbormistr sice v jistém smyslu zůstává středobodem dění, zároveň ale představuje záhadnou postavu, jejíž jednání za hranicemi morálky i práva je jakýmsi kolektivně sdíleným tajemstvím. Vyjevuje se v náznacích, letmých narážkách, většinou nic víc.

Tím více se můžeme napojit na vnímání náctiletých pěvkyň, především Karolíny. Debutující Kateřina Falbrová ji ztvárnila coby nevinnou dívku, která přestává být dítětem, ale zároveň většinu dění ve sboru prožívá bezelstně. Podobně přesvědčivá je Maya Kintera v roli Lucie i další vrstevnice, jež už atmosféru vnímají o něco realističtěji.

Foto: CinemArt

Dívčí zpěv jako by byl i komentářem k celkové povaze doby. Na fotografii je představitelka hlavní role Kateřina Falbrová.

Sbormistr mimo jiné předkládá pozoruhodný obraz raných 90. let minulého století, kdy se odehrává. V jeho optice to není ani optimistické období, na něž dnešní pamětníci vzpomínají s nostalgií, ani temná éra, kterou několik českých filmů či seriálů problematizovalo a reflektovalo jako komplikovanou dobu přerodu.

Všudypřítomný dívčí zpěv v Provazníkově dramatu představuje pozoruhodný dramatický prvek, který nejen přibližuje stále trochu zasněný dívčí svět, ale také jako by byl komentářem k celkové povaze doby.

Dospívající mládež i dospělí si mohli plnit sny, v tomto případě odcestovat do Ameriky, kam se má těleso vypravit vůbec poprvé ve své dlouhé historii. Sbormistr Mácha tak zosobňuje všechny ty charismatické muže své doby, kteří byli ve správném věku a postavení, aby jim mohl patřit svět – bez ohledu na morální či právní potíže spojené s jejich jednáním.

Juraj Loj protagonistu ztvárnil coby na jedné straně autoritu, člověka velmi schopného ve svém oboru. Především ve druhé polovině je ale stále obtížnější určit, nakolik adeptky na ty nejdůležitější role ve sboru vybírá čistě podle pěveckých kvalit.

Film však protagonistu nikdy nezačne démonizovat. Soustředí se na to, jak dotyčného vnímají svěřenkyně, ať už na pěveckém soustředění, nebo na výpravě po amerických velkoměstech, kterou drama kulminuje.

Trailer z filmu Sbormistr.Video: CinemArt

Provazníkovi se daří věrně postihnout žárlivost v dívčím kolektivu. Starší sestra klidně zamkne tu mladší polonahou na sněhu, když vylézá ze sauny. Podobné větší či menší naschvály jsou na denním pořádku, stejně jako se mění nálady v dívčím spolku a to, kdo je u koho zrovna oblíbený, či naopak nenáviděný.

Tiché, až lyrické drama pojednává o ztrátě nevinnosti, byť tentokrát k ní vedou dosti temné a děsivé okolnosti. Avšak právě odmítnutí jakkoli do děje zapojit, co bude následovat po tom, až se sbormistrovo chování odhalí, je nejsilnějším aspektem snímku.

Ten sice občas působí trochu nesourodě, například uspěchaným přechodem mezi soustředěním v horách a Amerikou, kdy se atmosféra mění až příliš rychle. I některá gesta nebo metafory se zdají být kapku návodné.

Navzdory drobným výtkám však jde o dílo, které je v tuzemském kontextu nezvyklé. A možná nejen v něm. Bez moralizování zpracovává důležitou látku, není to radikální „artovka“ pro fajnšmekry, naopak vede k silnému emočnímu prožitku. Chování dívek zachycuje tak, aby bylo možné se napojit na cokoli, od těch nejkladnějších, nejradostnějších pocitů po ty, jaké lze jen těžko verbalizovat.

I proto Máchovo sexuální predátorství vyznívá jako nějaký extrémně perverzní způsob iniciace, sdílené tajemství, které tu nejsilněji vyjádří jediný stisk ruky.

Podobné obrazy mohou na někoho zapůsobit zbytečně doslovně. Jenže způsob podání i decentní herectví protagonistek, sdílejících vše potřebné pohledem či výrazem tváře, zachraňují závěrečné scény od přílišné návodnosti.

Jako by tu zaznívala nejen tichá obžaloba toho, jak se choval jeden defektní jednotlivec, ale také obecná výtka ke způsobu společenského nastavení, které podobnému jednání přeje.

Film: Sbormistr

Drama, Česko / Slovensko, 2025, 106 min

Scénář a režie: Ondřej Provazník

Hrají: Kateřina Falbrová, Juraj Loj, Maya Kintera, Zuzana Šulajová, Marek Cisovský, Ivana Wojtylová, Anežka Novotná a další

Doporučované