Článek
Spolužáci z brněnské Janáčkovy akademie múzických umění loni uspěli ve výběrovém řízení. Chtějí navázat na tradici autorského přístupu, který HaDivadlo rozvíjí víc než půl století, a zároveň vyzkoušet potenciál kolektivního vedení bez vnitřní hierarchie. Konkrétní plány i nový vizuální styl představili na sobotní akci nazvané Letʼs Fly Together.
„Zatím budeme rozhodovat jako jedno těleso, u 90 procent schůzek jsme všichni tři, o všech věcech se bavíme společně. Po první sezoně to vyhodnotíme a možná si úkoly přerozdělíme konkrétněji,“ říká Jan Doležel. „V kolektivitě je mnohem větší řád, než si mnoho lidí myslí,“ doplňuje Justina Grecová. Podle ní jde zároveň o signál pro společnost, že přísná hierarchie není vždy a ve všem nutná.
Některé inscenace budou členové uměleckého vedení vytvářet kolektivně po režijní i dramaturgické stránce, u jiných se prostřídají na jednotlivých pozicích. Pro hostující tvůrce hodlají zastávat úlohu interní dramaturgie.
Nové vedení nechce dělat tlustou čáru za minulostí HaDivadla, jehož specifický duch všichni poznali už za studií v ateliéru. Hlásí se k odkazu Josefa Kovalčuka, spoluzakladatele této scény. Mezi jejich pedagogy byl mimo jiné někdejší protagonista HaDivadla Břetislav Rychlík.
Žádné zemětřesení nenastalo ani v hereckém souboru. Zůstávají zástupci starší generace Cyril Drozda, Marie Ludvíková, Simona Peková a Miloslav Maršálek. „Naše první inscenace bude celosouborová. Je to pro nás velké seznámení se všemi generacemi v divadle,“ říká Jana Vaverková. Soubor nicméně doplnili také vrstevníci nového uměleckého vedení, mladí absolventi Ema Lovecká, Šimona Horynová a Josef Kostka.

HaDivadlo sídlí v bývalém kině pod funkcionalistickou pasáží Alfa v centru Brna. Na snímku je ze sousedské sešlosti v roce 2024.
Téma právě začínající sezony zní Kolektiv a bude se v různých kontextech prolínat třemi novými inscenacemi. V té první se HaDivadlo zaměří na příběh Jany z Arku, která podle Vaverkové šla proti kolektivnímu vědomí své doby, zbortila stereotypy a obrátila běh událostí jiným směrem.
Další novinkou bude dramatizace knihy Marka Torčíka Rozložíš paměť o objevování vlastní identity v kulisách homofobního maloměsta, jehož obyvatelé zde vystupují jako kolektivní hrdina. Třetí premiérou sezony se má stát hra Maxe Frische nazvaná Pan Biedermann a žháři.
HaDivadlo sídlí v bývalém kině pod funkcionalistickou pasáží Alfa v centru Brna. „Baví nás, že je to atypický prostor, který nebyl původně určený pro hraní divadla. Vždycky jsme vycházeli ze specifik konkrétního prostoru,“ poznamenává Doležel.
Společně s Husou na provázku a platformou Terén tvoří HaDivadlo součást městem zřizovaného Centra experimentálního divadla. Nové vedení chce usilovat o dialog a spolupráci mezi jednotlivými složkami centra. V posledních deseti letech byl uměleckým šéfem HaDivadla Ivan Buraj, ten však čerstvě přestoupil do pražského Divadla v Dlouhé.