Článek
Novou inscenaci jedné z nejhranějších a divácky nejoblíbenějších oper nastudoval dirigent Jakub Klecker, v režii Magdaleny Švecové má premiéry tento pátek 26. a sobotu 27. září.
Italský skladatel dílo zasadil do starověkého Egypta. „Je třeba zohlednit, že jde o egyptskou tematiku zpracovanou v období romantismu, a najít balanc mezi monumentálním prostředím a komorním, ale silným příběhem. Všechny postavy se dostávají do fatálních situací a prožívají dramata, čemuž kontext Egypta dodává dynamiku,“ nastiňuje Švecová.
V popředí inscenace obvykle stojí tajní milenci Radames a Aida. Režisérka se však na celý příběh snaží podívat jednak očima faraonovy dcery Amneris, jejíž láska k Radamovi zapříčiní ztrátu lidských životů, jednak očima Egypťany uvězněné Etiopanky Aidy, která se ocitá uprostřed jiné kultury.
„Téma společenské hierarchie, nesvobody, manipulace davu skrze ideologii či mýtus, téma krutosti válek, kdy oslavované vítězství jedné strany zákonitě přivodí smrt a utrpení na straně druhé, téma nenaplněné vášně, která umí otočit lásku do spalující a slepé touhy po pomstě, téma dilemat a vztahových trojúhelníků, kdy každé z řešení je dezolátní, to vše považuji za velmi nosné pro jevištní zpracování,“ vypočítává Magdalena Švecová.
Podle dirigenta Kleckera je Aida mistrovsky napsaná, potřebovala ale vnuknout nové impulzy, o což se tvůrci inscenace snaží také v orchestřišti. Například sólová harfa by měla hrát na třech různých místech. „Rád bych zdůraznil komornější stránku, se kterou Verdi skvěle pracuje především ve druhé polovině díla. Velká část opery je založena na sborových scénách, včetně Triumfálního pochodu hraného na ‚aidovky‘,“ zmiňuje Klecker.
Aidovky jsou speciální trubky, které si komponista nechal zkonstruovat pro tento pochod. Národní divadlo Brno si kvůli letošní inscenaci nechalo na zakázku vyrobit nové nástroje. Poprvé je představilo začátkem měsíce na piazzettě před Janáčkovým divadlem.
V roli Aidy se představí Eliška Gattringerová a Csilla Borossová, faraona zazpívají Jan Šťáva a Pavel Švingr, v roli princezny Amneris budou alternovat Václava Krejčí Housková s ukrajinskou mezzosopranistkou Anastasií Martyniuk.
Na opeře se podílí juniorský baletní soubor NdB2 v choreografii Marka Svobodníka. Kostýmy vytvořila Linda Boráros, scénografie se ujal Marek Cpin.
„Pracujeme se zlatou barvou a s tím, že se Egypťané snažili uchvátit monumentalitou. To je i odrazem naší scénografie, která připomíná pyramidu,“ popisuje režisérka Švecová. „Objektem, ke kterému jsme se upnuli nejvíce, je slunce. Rozpaluje různé podoby vášně, ať už je to Radamova vášeň vojenská nebo vášeň láskyplná, kterou představují Aida a Amneris,“ doplňuje.
Mezi další připravované novinky operního souboru brněnského Národního divadla patří Requiem Antonína Dvořáka, Čertova stěna Bedřicha Smetany nebo Agrippina Georga Friedricha Händela, která bude na zdejším jevišti uvedena poprvé.