Článek
Přehlídka, jež se koná vždy jednou za dva roky, pozve návštěvníky do bývalého výklopníku uhlí přestavěného na kreativní centrum Futureum nebo do kuchyně někdejšího komplexu hotelu Palace v centru města. Akce potrvá od 21. do 30. srpna.
Publikum čekají desítky světových a českých premiér nekompromisní hudby, stejně jako významná avantgardní díla 20. století. „Hlavním dějištěm Ostravských dnů bude moderní City Campus Ostravské univerzity a Trojhalí Karolina. Komornější koncerty se nově budou konat ve Futureu nebo Národním zemědělském muzeu v Dolní oblasti Vítkovic,“ přibližuje mluvčí festivalu Kristýna Konczyna.
Na zahajovacím večeru ve Futureu zazní mimo jiné kvartet Jána Podrackého zohledňující aktivní zapojení publika nebo takzvaný strain pro altovou flétnu od Pranava Ranjita, jenž tematizuje různé podoby napětí, úsilí či tělesné zátěže ze strany interpreta i posluchačů. Na závěr večera se publikum přesune do přilehlého muzea. Tam pozná takzvané intonarumori, tedy hlukové nástroje italských futuristů reflektující zvuk moderního města a průmyslového věku.
Rovněž ve Futureu a Národním zemědělském muzeu se 23. srpna uskuteční minimaraton elektronické hudby, který povede hudebník Martin Režný. Zahrne více než 15 vystoupení na čtyřech scénách, každá má disponovat specifickým nazvučením.
Mezi účinkujícími bude třeba pětašedesátiletý Kazuhisa Uchihashi. Kytarista zaměřující se na improvizaci je zároveň průkopníkem hry na nástroj zvaný daxophon. Další interpret Richard Grimm působící na pražské HAMU představí skladby pro 3D tiskárny. Přímočařejší set slibuje berlínské duo Powerstanz nebo česká producentka elektronické hudby Ursula Sereghy.

Ostravské dny založil dirigent a skladatel Petr Kotík, který je jejich uměleckým ředitelem od roku 2001.
Skladby pro tři orchestry a tři dirigenty budou na programu 24. srpna v Trojhalí Karolina. Konkrétně půjde o kompozice dnes již nežijících Philla Niblocka a Alvina Luciera nebo Variations dirigenta a flétnisty Petra Kotíka, který festival založil a také se stane jedním z trojice dirigentů tohoto vystoupení, společně s Johannesem Kalitzkem a Peterem Rundelem.
Večer vyvrcholí světovou premiérou novinky Game XXII for Ostrava, kterou pro festival zkomponoval uznávaný rakouský autor Bernhard Lang.
V ostravské katedrále Božského Spasitele se posluchači sejdou 25. srpna, aby si vyslechli tři vokální kompozice Tanii León. Dvaaosmdesátiletá kubánská rodačka v roce 1967 emigrovala do USA, kde později její díla ve světové premiéře uvedly například Newyorská filharmonie nebo festival v Tanglewoodu.
Držitelka Pulitzerovy ceny nebo medaile Kennedyho centra přijede na Ostravské dny osobně. Kromě jejích děl v katedrále zazní premiéry českých autorů Slavomíra Hořínky a Daniela Skály. „Účinkovat bude soubor Canticum Ostrava pod vedením sbormistra Jurije Galetenka, který byl v roce 2003 založen pro potřeby Ostravských dnů a nadále zůstává jejich rezidenčním sborem,“ doplňuje mluvčí festivalu.
Na dalších koncertech se uskuteční světové premiéry děl akordeonistky Snežany Nešić nebo českých tvůrců Martina Klusáka, Jakuba Rataje, Luboše Mrkvičky a Marie Nečasové. Do Ostravy poprvé přijede kanadský saxofonový kvartet Quasars. Posluchači uslyší i novou kompozici The Blue Stairs od jednadevadesátiletého Christiana Wolffa, posledního žijícího člena takzvané Newyorské školy a někdejšího blízkého spolupracovníka Johna Cage.
Více než osmihodinový maraton komorní soudobé hudby se uskuteční v prozatímně opuštěném hotelu Palace, který čeká na rekonstrukci. Mezi výrazné momenty má patřit program v podání basbarytonisty Nicholase Isherwooda a klavíristy Daana Vandewalla. V houslovém bloku Only Violin zazní skladby Salvatora Sciarrina či Miroslava Srnky v podání Hany Kotkové.
Souběžně s festivalem se opět koná Institut Ostravských dní pro mladé skladatele. „I letos jsme o letní školu zaznamenali velký zájem. Do Ostravy se přihlásili žadatelé z 18 zemí a čtyř kontinentů. Umělecký ředitel Ostravských dnů Petr Kotík vybral s kolegy 35 rezidentů, kteří stráví v Ostravě tři týdny nabité společnými přednáškami, workshopy, zkouškami a uvedením svých skladeb, jež budou opět včleněny do programu festivalu,“ uzavírá mluvčí Kristýna Konczyna.