Článek
Novinku nazvanou Don Quijote – Pustá země režírovali šéfové činohry Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, kteří působí jako tvůrčí tandem Skutr. Premiéru má tuto středu ve Státní opeře, nejbližší reprízy následují 6. a 10. května.
Podle tvůrců inscenace vypráví o naivní víře a hledání základních hodnot v čase, kdy se zemí prohnala válka. „Nápad na tento specifický projekt vznikl z několika důvodů,“ vypráví Kukučka. „Věděli jsme, že Nová scéna Národního divadla půjde do rekonstrukce, a my si chceme udržet kontakt s diváky, kteří na Novou scénu chodí. Zároveň soubor činohry vstoupil nedávno do budovy Státní opery a my bychom chtěli, aby se diváci spolu s námi mohli podívat na celý ten prostor z jiné perspektivy. Z tématu básně pak vyplynulo, že diváky posadíme přímo na jeviště na točnu. Ona totiž i samotná báseň připomíná tanec v nehybném bodě světa, jenž se točí. Tanec v kruhu nebo spirále,“ dodává.
Novodobý anglický klasik T. S. Eliot, který žil mezi lety 1888 až 1965, vytvořil v reakci na první světovou válku jednu z nejvlivnějších básnických skladeb 20. století. Popsal krajinu na rozhraní města, moře a pouště, která je spletena z historického vědomí lidstva a tvoří ji hlasy evropské literatury.
V tomto otevřeném, opuštěném prostoru vzniklém po rozpadu státu se v nové inscenaci Národního divadla ocitá i don Quijote – bludný rytíř, jenž v sobě nese rytířské hodnoty a především nepřestává věřit v sílu lásky.
„Na Pusté zemi nás fascinuje, že jde o text, který se v podstatě nedá převést na jeviště. To je zajímavá výzva. Zároveň vznikal v době, jež se v mnohém podobá té naší. Válečný konflikt v Evropě přináší ve svém důsledku zánik dosavadního řádu světa,“ doplňuje Lukáš Trpišovský.
Podle režisérů je celý projekt zároveň i velkou výzvou pro jevištní techniku. V hlavních rolích se představí Denisa Barešová, Pavla Beretová, Marek Daniel, Vladimír Javorský, Ondřej Pavelka nebo Marie Poulová.
Pustou zemi před třemi lety znovu vydalo nakladatelství Argo v novém překladu Petra Onufera, z něhož vychází také jevištní adaptace.