Hlavní obsah

Na co to Češi stojí frontu ve vedru? 1 000 korun je tady limit

Reklama

17. 6. 9:00
aktualizováno • 17. 6. 11:37

Tři patra levné módy a stejné ceny jako ve Vídni. Irský řetězec Primark po odkladech otevřel první tuzemskou prodejnu na Václavském náměstí. A zájem je enormní. I přes horko a odeznívající pandemii se ve frontě tísní stovky lidí.

Článek

Nejdražší položkou v prvním obchodním domě Primark v Česku je cestovní kufr. Stojí kolem tisíce korun. (Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy)

Móda za pár stovek korun v Česku kvete. Dokládá to rychlá expanze konceptů Pepco, Kik nebo Lidl, které obsazují místa především v retail parcích menších měst.

Ode dneška se o místo na konkurenčním trhu hlásí také úspěšný irský řetězec Primark. Jeho strategie je jiná – chce být vidět na těch nejlepších místech a designově zajímavých budovách v centrech evropských měst, na takzvaných „high street“.

Také proto hledala irská značka své první místo v tuzemsku několik let. Nakonec ho našla v budově Flow Building na Václavském náměstí, kde se dnes otevřel pro zákazníky třípatrový obchod na ploše 4 600 metrů čtverečních. Provoz i obchod zajišťuje 300 zaměstnanců.

„Ikonická budova a prvotřídní lokalita v Praze nám dávají možnost cílit na domácí zákazníky, ale zároveň i na zahraniční turisty,“ říká Maciej Podwojski, oblastní manažer pro Polsko, Slovinsko a Českou republiku.

+16

Turistů však na Václavském náměstí zatím mnoho není a pandemii připomínají také další věci. Primark například na poslední chvíli změnil koncept pokladen, které obestavěl plexisklem. Do prodejny se v jednu chvíli kvůli vládním restrikcím vejde 313 zákazníků.

Irská síť, která svůj úspěch staví převážně na privátních značkách, nízké ceně, designu a spolupráci se známými firmami, jako jsou Coca-Cola nebo Disney, bude pokračovat v expanzi ve střední a východní Evropě. Příští rok otevře svou druhou prodejnu v brněnském obchodním centru Olympia a také vstoupí na Slovensko.

Tuzemská prodejna je v pořadí 396. obchodem řetězce, který působí ve třinácti evropských zemích a v USA.

Koncept je unikátní v tom, že ve všech prodejnách po celém světě drží jednotnou cenovou politiku. „Máme stejné ceny v prodejnách na všech našich trzích, jediný rozdíl je v kurzových rozdílech mezi britskou librou, dolarem, eurem a v tomto případě korunou,“ říká Podwojski.

Recept na nízkou cenu? Žádné reklamy

Ceny jsou velmi nízké, což je zřejmé ještě více v kontextu prohlášení firmy o nabídce udržitelné módy a také vzhledem k tomu, že se prodejny nacházejí v lukrativních ulicích s vysokými nájmy.

Nejdražší položkou v pražském obchodním domě je cestovní kufr s cenovkou kolem 1 000 korun, nejlevnější jsou svíčky za 27 korun. Pánská trička začínají na 55 korunách za kus, dětská jsou ještě levnější. Pár bot je možné pořídit už za cenu kolem 100 korun.

Jak je to možné? „Děláme byznys jinak. Neinvestujeme masivně do marketingu. Neuvidíte u nás velké reklamní kampaně s celebritami. Nemáme ani online byznys, který je také velmi nákladný. Naše logistika i organizace jsou prvotřídní a používáme především levnější námořní přepravu,“ ukázal manažer zbraně.

Patří k nim i velkoobjemové objednávky a úspory na vybavení prodejen. E-shop zatím společnost neplánuje.

Oblečení si Primark nechává vyrábět ve dvaceti zemích, mezi kterými jsou Bangladéš, Indie i Čína. Firma slíbila, že bude zvyšovat podíl módy z udržitelných, recyklovaných a organických materiálů. Cílem je také úplně eliminovat jednorázové plasty v produktech.

Loni například snížila objem ramínek a plastových obalů o 175 milionů kusů. Do konce roku 2022 si dala závazek naučit 600 farmářů v Číně, Indii a Bangladéši šetrnějšímu hospodaření.

Lokality pro nové obchody irského řetězce ve střední Evropě pomáhá vyhledávat společnost Cushman & Wakefield, která se také postarala o přestavbu budovy na Václavském náměstí.

„Primark bude v celém regionu střední Evropy velmi úspěšný, zákazník je v těchto zemích velice orientovaný na cenu. Primark je mimo atraktivní ceny také výjimečný velikostí a šíří nabídky se stále novými kolekcemi,“ myslí si Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor Cushman & Wakefield pro střední a východní Evropu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované