Hlavní obsah

Lisabonský festival uvede nejrozsáhlejší zahraniční retrospektivu zesnulé režisérky Chytilové

Filmový festival v Lisabonu chystá retrospektivu Věry Chytilové.Video: Kristýna Matějková

 

Reklama

Přes tři desítky filmů významné české režisérky Věry Chytilové (1929-2014) se budou promítat na její doposud největší zahraniční retrospektivě. Vzpomínku na dílo chystá v příštích dnech festival v Lisabonu.

Článek

Významná evropská filmová přehlídka nazvaná Doclisboa uvede retrospektivu v rámci 15. ročníku, který začne tento čtvrtek a potrvá do 29. října. Diváci zhlédnou snímky krátké i celovečerní, včetně dokumentů.

„Po smrti této ikony české kinematografie v roce 2014 se ve světě uskutečnilo několik jejích přehlídek. Například ta v Londýně nazvaná Defiance and Compassion uvedla předloni 13 jejích titulů,“ řekla Hedvika Petrželková z Českého filmového centra. Žádná však nebyla tak rozsáhlá jako retrospektiva, kterou chystá portugalský festival.

V Lisabonu bude uveden například Chytilové první studentský snímek Kočičina z roku 1960 i poslední hraný celovečerní film Hezké chvilky bez záruky, který natočila v roce 2006.

„Chytilová byla nekompromisní a neústupnou filmařkou, která za každých okolností rozpoznala skutečnou hodnotu svobody,“ uvedl kurátor lisabonské retrospektivy Boris Nelepo. „Pro mne osobně je především záhadnou režisérkou, jejíž dílo ještě stále čeká na detailní dešifraci či dokonce pouhé zhlédnutí. Je příkladem neuchopitelného a těžko definovatelného osobitého autora,“ dodal.

Chytilová do českého filmu vnesla svou představu morálky a všech možných způsobů jejího selhávání stejně jako výrazný rukopis hledající nové cesty vyjadřování prostřednictvím filmového jazyka. Byla přirozenou součástí československé nové vlny po boku Miloše Formana, Jiřího Menzela, Evalda Schorma a dalších.

Její filmy dodnes umožňují nahlédnout do tehdejší československé společnosti. Její vrcholný počin tohoto období, Panelstory aneb Jak se rodí sídliště, zůstává dodnes sžíravým, tragickým a dokonale provedeným pomníkem komunismu. Podvratná lidová komedie Dědictví aneb Kurvahošigutntág zase vystihuje tuzemský přechod ke kapitalismu s naprostou přesností.

„Proto je pro nás nesmírně důležité prezentovat co možná nejobsáhlejší retrospektivu, včetně jejích dokumentů, krátkých děl a filmů pro televizi. Výrazná filmová řeč, její myšlenky a formální prostředky natolik předvídají budoucnost, že nám pomáhají pochopit dnešní svět filmu,“ uzavřel kurátor Nelepo.

Reklama

Doporučované