Článek
České sklo, originální porcelán, nábytek, oblečení či šperky, ale také sochy, cyklistická helma pro dítě s vadou sluchu nebo variace na tradiční dezert ze 30. let minulého století. Festival Czech Design Week, který se letos koná už podvanácté, spojuje design s módou či uměním a přesahuje také do jiných oborů, jako jsou nové technologie a gastronomie. Akce začíná ve čtvrtek 11. září a potrvá do neděle 14. září 2025.
Na rozdíl od říjnového Designbloku se tento menší festival zabývá hlavně objevováním a prezentací mladých talentů. „Czech Design Week se zaměřuje na tvorbu mladých, začínajících designérů zejména z Česka. Právě ti tvoří hlavní část vystavujících ve Výstavní síni Mánes. Z tohoto hlediska má Czech Design Week na české scéně určitě své místo,“ komentuje sklářský výtvarník a designér František Jungvirt.
Sám na akci kdysi jako student začínal, dnes už na ní vystavuje poněkolikáté a patří k jejím hlavním tvářím. Stojí i za návrhem ceny Czech Design Award, kterou při festivalu dostávají mladí designéři a studia, a zasedá v odborné porotě této ceny.
František Jungvirt a jeho dílo
Ve zmíněném Mánesu se představí zhruba stovka designérů, značek, studií a studentů z Česka a ze Slovenska. Mladé tváře doplní etablovaní autoři a firmy jako sklárna Květná 1794, italská značka Artemide, technologický gigant Xiaomi či japonská firma Sony, jež nově navázala spolupráci s českým designérem a sklářem Tomášem Kučerou.
Vedle toho bude dějištěm akce také barokní Clam-Gallasův palác na Starém Městě, který bude hostit výstavu New Generation s díly téměř 30 nejmladších umělců a designérů.
„S výstavou New Generation jsme do Clam-Gallasova paláce vstoupili už loni a spojení historických interiérů se současným rukopisem mladých autorů bylo mimořádné. Proto jsme se letos rozhodli výstavy mladé generace českého designu a umění ještě rozšířit do dalších prostor paláce a návštěvníkům nabídnout jedinečný zážitek při objevování aktuální tvorby,“ říká Lukáš Pipek, kurátor festivalu a ředitel Czech Design Award.
Výběr z prezentovaných předmětů
Expozice, připravená ve spolupráci s Muzeem Prahy, prezentuje autory, kteří se pohybují mezi designem a volným uměním a už nyní utvářejí podobu nastupující generace. K vidění tu budou díla třeba fotografky žijící v New Yorku Marie Tomanové, sochařky Magdalény Roztočilové či slovenského designéra Sebastiana Komáčka.
Na nádvoří bude představena designová instalace ve spolupráci s francouzskou automobilovou značkou Alpine. V paláci budou k vidění také samostatné výstavy multioborové umělkyně Pavlíny Šváchové, výtvarníka Jiřího Bartoše, děl studentů a absolventů Akademie výtvarných umění a také zmíněného Františka Jungvirta.
Zájemci tu budou moci poprvé vidět vázy z jeho nejnovější kolekce Feather Animals, v níž se autor vrací ke zdobení váz zvířecími figurami. „V ní navazuji na loňské edice Plush Animals a Dark Cave Animals, tentokrát jsem se ovšem zaměřil na chráněné ptačí druhy. Na této sérii jsem opět spolupracoval se sklářským mistrem Martinem Štefánkem, novinkou je pak technika ručně malovaných skleněných figurek ptáčků,“ popisuje Jungvirt.

Inovace dezertu ze 30. let v podání kavárny Slavia – pistáciová laskonka.
Instalaci představující Jungvirtovu tvorbu ve spolupráci s květinářstvím Provoní bude možné vidět rovněž v kavárně Slavia, která se k Czech Design Weeku připojila. Ta u příležitosti festivalu připravila i designové menu včetně reinkarnace prvorepublikového dezertu, tedy laskonky v nové, pistáciové podobě.
Doprovodný program nabídne celkem desítka partnerských designových obchodů a showroomů na různých místech v centru Prahy. Festival navazuje též na dlouhodobou spolupráci s módní přehlídkou We’re Next, největší českou fashion show zaměřenou na nastupující generaci návrhářů. Jubilejní desátý ročník přehlídky se koná ve dnech 12.–13. září 2025 v prostoru Roztyly Praha, za Czech Design Week ji doplní designová instalace vybraných autorů.