Hlavní obsah

Modré zóny v Brně dopadly jako v Praze. Tam, kde končí, dusí ulice nápor aut

Po rezidentním parkování v Brně volá také městská část Královo Pole.Video: Jan Kozel, Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

 

Reklama

Změny v brněnském rezidentním parkování přijdou nejdříve v dubnu. Sousedící městské části trpí pod náporem parkujících aut. Místní obyvatelé tam hledají místo desítky minut. V modrých zónách kvůli technickým problémům zatím nepadla jediná pokuta.

Článek

Je krátce po deváté ráno, brněnská ulice Střední vypadá vylidněně. Většina místních už dávno odjela do práce, přesto zůstávají v oblasti domků a bytových domů stovky zaparkovaných aut. Volná místa nedaleko lužáneckého parku chybějí. I tohle je brněnská realita po zavedení rezidentního parkování v centru města. Okolní oblasti, kde zůstává parkování zdarma, podobně jako v Praze trpí pod náporem přijíždějících aut.

Nejhorší situace panuje ve zmíněném Králově Poli. „Už dříve jsme měli s parkováním problém. Po zavedení modrých zón je to násobně horší. Mohou na to mít vliv také opravy několika ulic, třeba v rozkopané Staňkově teď nelze využít desítky míst,” popsala Zuzana Šojatová, která bydlí v nedaleko Lužánek.

Její slova potvrdil i Radek Bartoň. „S parkováním je to jen horší. Hlavně večer si tady v autě zakroužíte. Někdy je to čtvrt hodiny i víc,” řekl.

Královopolské starostce Karin Karasové z hnutí ANO chodí maily od nespokojených občanů. „Z Králova Pole se stalo jedno parkoviště. Je to nešvar. Lidé, kteří tu nebydlí, ale v centru pracují, nám tady zaparkují a odstaví auto na celý den nebo i týden,” popsala Karasová. Podle ní situaci zhoršují auta studentů z okolních univerzitních fakult.

Zároveň si stěžuje na komunikaci s novým vedením brněnského magistrátu. „Královo Pole bylo připravené se okamžitě zapojit, ale nové vedení rozhodlo, že bude systém ještě analyzovat. V současné době nemáme informace, kdy bychom se mohli do systému přidat. Nevíme, na co se připravovat,” dodala starostka.

O moc lepší není situace na Brně-severu, jehož krajní ulice sousedí s městskou částí Brno-střed, kde rezidentní zóny už od září respektive listopadu fungují. Také proto radní tamní městské části ve středu rozhodli, že rozšíří okruh ulic, jejichž obyvatelé dostanou možnost vyřídit si parkovací oprávnění v sousední části Brno-střed.

„Rozhodně nezavádíme rezidentní parkování, jen chceme dát lidem možnost zaparkovat i na středu,” vysvětlil starosta Brna-severu Martin Maleček, zvolený za Sdružení občanů Lesná. Nové opatření musí ještě posvětit radnice statutárního města. „Věřím, že by to mohla stihnout někdy v lednu,” dodal Maleček.

V historickém jádru Brna modré zóny fungují od září. Navíc tam platí speciální režim, auta nerezidentů bez povolení mají zákaz vjezdu. Ten se nevztahuje na parkovací domy. Vjezdy do centra mají hlídat speciální kamery na domech. Potíže s výběrovým řízením zakázku pozdržely, radní tak firmu vybrali teprve ve středu. Dvaadvacet speciálních snímacích kamer za 27,5 milionu korun má dodat společnost Spel. „Smlouvu podepíšeme snad do konce ledna a na konci března můžeme spustit zkušební provoz systému,“ uvedl náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

U vjezdů do centra dál hlídkují strážníci a kontrolují oprávnění. „Už takto zkontrolovali okolo třiceti tisíc aut. Čísla se zlepšují. Momentálně je statistika neoprávněných vjezdů okolo sedmi procent,” sdělil mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Strážníci se mají podílet také na vyhodnocování přestupků v modrých zónách. To se však neděje. Registrační značky zaparkovaných aut snímají dva vozy se speciálními kamerami na střeše. Data a snímky posílají do magistrátního Systému organizace a bezpečnosti dopravy. Ten má domnělé přestupky posílat na posouzení strážníkům. „Nyní data v informačním systému nevyhodnocujeme, přestože jsme připravení po technické i personální stránce,” dodal Ghanem.

Na vině jsou podle magistrátu nedostatky v softwaru. „Komunikace mezi monitorovacím autem, městskou policií a magistrátním odborem dopravněsprávních činností proudí, odesílání však v současné době nefunguje bez problémů,” napsal Seznamu mluvčí magistrátu Radek Štěpánek.

Také proto zatím nepadla v modrých zónách jediná pokuta a v nejbližších dnech k ní ani nedojde. „Přesto žádáme, aby řidiči dodržovali pravidla,” poprosila primátorka Markéta Vaňková za ODS.

Právě občanští demokraté systém zavedený bývalou koalicí v čele s hnutím ANO kritizovali. Nejdříve v dubnu chtějí přijít se zásadnějšími změnami. „S kolegy to dál řešíme, konkrétní novinky včas sdělíme,” dodala primátorka.

Třeba královopolská starostka termínu nevěří. „Podle informací, které mám, není datum reálné,” řekla Karasová.

Reklama

Související témata:

Doporučované