Hlavní obsah

Místo moderní městské třídy je parkoviště. Lidé v Brně nadávají

Foto: https://twitter.com/nahodny_chodec

Aktuální podoba Veveří ulice naštvala obyvatele Brna.

Reklama

Bouřlivé negativní reakce vyvolalo otevření Veveří ulice v Brně. Měla z ní být moderní městská třída, místo toho ovšem připomíná parkoviště. Chodníky jsou tak úzké, že se na ně třeba matky s kočárky v některých místech nevejdou.

Článek

„Veveří měla být moderní městskou třídou, která počítá s místem pro cyklisty i chodce. S novou kanalizací a inženýrskými sítěmi. Místo toho se na několik měsíců zavřela, ale dělníci pouze vyměnili starý povrch za nový. Tahle oprava je nekoncepční, zbytečně drahá a bez zlepšení,“ uvedl krajský zastupitel Michal Doležel (TOP 09).

Podle něj se oprava měla uskutečnit podle projektu, který schválilo předchozí vedení města, a chce iniciovat rekonstrukci ulice podle původního návrhu, i když to znamená znovu ji uzavřít. Odstranit by se měly zejména modré čáry, které značí místa pro auta. Podle kritiků zabírají příliš velký kus chodníku, na chodce a cyklisty zůstává místy jen 80 centimetrů. Maminka s kočárkem tak může mít problém projít.

Foto: https://twitter.com/nahodny_chodec

Aktuální podoba ulice.

Mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek zdůraznil, že nešlo o celkovou rekonstrukci, podle něj podoba parkování zůstala stejná jako před zahájením prací. „Oprava se týkala kolejového svršku, povrchu silnice a části kanalizace tak, aby ulice při stavbě VMO Žabovřeská (velkého městského okruhu) mohla sloužit jako objízdná trasa při výluce tramvajové linky 1. Chodníky jsou upraveny pouze lokálně. Modré čáry jsou zde po zavedení rezidentního parkování v této oblasti, tedy od listopadu 2018. Značení pro tuto oblast placeného parkování projednaly a schválily dotčené orgány před dvěma lety,“ uvedl Poňuchálek.

Foto: město Brno

Takto měla ulice vypadat podle vizualizací.

Brňané ovšem doufali, že se ulice zásadně promění, jak to ukazovaly vizualizace. Dostatek prostoru měli mít chodci, v obou směrech plán počítal s pruhy pro cyklisty. Místo toho jsou ovšem chodníky uzoučké, na linie pro cyklisty nedošlo vůbec.

Známý brněnský publicista, sociolog a spisovatel Stanislav Biler k „nové“ podobě Veveří ulice napsal na sociální síť toto: „Jedno z mála pozitiv Brna je, že je to všude blízko a kamkoli dojdete za 10 minut pěšky. Už ne. Na přechodech vás zabije auto, na chodnících se parkuje. Modrá čára uděluje 80 % chodníků autům, zbytek u zdi je pro chodce. Takhle vypadá silnice po rekonstrukci v roce 2020. Můžete se tou štěrbinou tiše plazit a modlit se, ať se ta parodie chodníku nezmění už zítra ve výkop. Díky moc, Markéto Vaňková (brněnská primátorka za ODS – pozn. red.). Je radost tady žít a vychovávat děti.“

„Rekonstrukce Veveří ulice se v minulém volebním období dlouho projednávala a plánovala. Podotýkám, že na rozdíl od kolegů z radnice jsem na tomto projednávání neparticipoval a výsledný projekt si nijak nenárokuji,“ přidal se již citovaný Michal Doležel, zastupitel Jihomoravského kraje, v letech 2015 až 2018 zastupitel a radní městské části Brno-střed. „Ale s výsledkem jsem byl spokojený a bylo na co se těšit. Na Veveří mělo dojít k celkovému zklidnění, ke změně povrchu, měl zde mít prostor cyklista i chodec. Zkrátka z Veveří se měla stát moderní městská třída vhodná k životu i pobytu. Místo toho se ale město rozhodlo jít cestou opravy, to znamená na čtyři měsíce ulici zavřít, vyměnit starý asfalt za nový a nastříkat tam modré čáry pro auta. Absence jakékoliv progrese, která byla na můj vkus zbytečně drahá a komplikovaná.“

Podobný názor má i Matěj Hollan, známý brněnský politik, který stál u zrodu hnutí Žít Brno. „Brno autem to dokázalo a svůj mnohaletý boj proti modrým zónám, což bylo jediné téma jejich kampaně spolu s ODS do voleb, konečně dotáhlo. Modré zóny v Brně nebudou, protože když je něco všude a pro nic jiného než pro parkující auta prostor není, není to logicky zóna, vy nuly,“ konstatuje ironicky.

Na opravě ulice se podílely tři městské firmy. Brněnský dopravní podnik do ní vložil 60 milionů korun bez daně. Brněnské komunikace vynaložily na opravu vyhrazených jízdních pruhů a další práce 11,5 milionu. Rekonstrukce kanalizace a vodovodu vyšla Brněnské vodárny a kanalizace na 27,5 milionu korun.

Nyní, po masivní vlně kritiky, uvažuje vedení Brna o možných změnách. V pondělí budou politici jednat o tom, zda by se v ulici na úkor některých parkovacích míst nenašel prostor pro kola nebo koloběžky.

Reklama

Doporučované