Článek
V současnosti proto začala hledat zpracovatele studie, která by měla vyjít na přibližně 20 milionů korun. Studie proveditelnosti by měla být hotova do 18 měsíců od podpisu smlouvy s vítězným dodavatelem.
Hlavním výsledkem studie by měl být návrh trasy mezi Prahou, Hradcem Králové a státnímu hranicemi s Polskem. Studie by měla zjistit také možnosti optimalizace trasy ve vztahu k územním limitům, dále možnosti napojení do uzlů Praha a Hradec Králové, zjištění její vazby na další síť rychlotratí a hlavních tratí a identifikace možných problémových míst. Studie se bude zaměřovat na českou trasu, polskou část by měl řešit zase tamní manažer železniční infrastruktury.
ČD testovaly nové vlaky na jihočeské trati Bechyňka
Zvažovaná rychlodráha by měla začínat v Praze na Balabence. Zhotovitel studie by měl v souvislosti se začleněním rychlotrati do pražského železničního uzlu navrhnout také zvýšení kapacit této části.
Správa železnic v současnosti přednostně připravuje pro vysokorychlostní železnice pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a dále úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany. Některé z těchto úseků nyní vyměřují geodeti, na dalších Správa železnic zahájila práce na dokumentaci k územnímu řízení. Nejdále je zatím úsek z Běchovic do Poříčan, kde projektovou dokumentaci vytvoří společnost Sudop Praha.