Hlavní obsah

Na koronaviru chce vydělávat i firma s vozíčky pro ohrožené skupiny

Chytrý vozíček dává pozor i na bezpečné rozestupy. Testují ho v Japonsku.Video: Jan Marek, AP, Youtube.com

 

Reklama

Že na pandemii může byznys i bohatnout, ukázaly streamovací služby, herní průmysl či e-shopy, jimž v Česku rostly tržby v dubnu skoro o půlku. V Japonsku chce ale vydělávat i firma se zaměřením na lidi ohrožené nákazou.

Článek

Japonskému start-upu WHILL stačilo pouze přidat k jeho chytrým samořiditelným vozíčkům další funkci - dodržování rozestupů - a ve spolupráci s tamními aerolinkami nyní popularizují už pár let starý produkt na mezinárodním letišti v Tokiu.

Bezpečná rychlost i odstupy

Model Ci překoná vzdálenosti 600 metrů mezi terminály Haneda Airport při maximální rychlosti osmi kilometrů za hodinu asi za pět minut. Výhodou chytrého vozíčku ale je, že nepotřebuje obsluhu. Je samořiditelný a má i dotykový panel se základními pokyny. Navíc může díky senzorům a kamerám svého zdravotně znevýhodněného pasažéra dovézt do cíle s dodržením bezpečné vzdálenosti od ostatních - kontaktu se prý umí vyhnout i při náhodném střetu.

Novinka na mezinárodním letišti v Tokiu.

Další letiště i nemocnice či obchodní centra

Tokijské letiště je přitom už několikáté, kde japonský start-up své chytré vozíky testuje. V době koronakrize je to však poprvé, co firma WHILL přidala a začala propagovat funkci dodržování rozestupů. Navíc už pro stroje za nejméně 120 tisíc korun, které lze přes sesterskou společnost i pronajímat, plánuje další využití.

„Z dalších míst zvažujeme i nemocnice, zábavní parky nebo nákupní centra, tedy místa, která jsou, jak věřím, podobná letištím, a tudíž bychom na nich také našli uplatnění,“ dodává šéf firmy Satoši Sugie.

Co vozíček umí a kolik stojí?

Kolik ujede a kde už byl?

Poslední Model Ci představila firma na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas už předloni. Dopravní prostředek pro znevýhodněné osoby pohání dva motory na elektřinu s dojezdem až 16 kilometrů, po kterých se baterie potřebují pět hodin nabíjet.

Od roku 2019 pak chytré vozíky prošly celkem 11 testy s bezmála 400 pasažéry, a to třeba i na letišti v Abú Dhabí nebo JFK v New Yorku. Japonský start-up WHILL chce však prorazit celosvětově.

Kde se poprvé předvedl a jak se testuje?

Reklama

Doporučované