Hlavní obsah

Na stavbě nové tramvajové tratě v Brně už se má pracovat jen převážně v tunelu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Na stavbě nové tramvajové tratě v brněnských Bohunicích se letos podaří ukončit téměř všechny nadzemní práce, příští rok se bude pracovat převážně v podzemí. Po dvou letech se tak obyvatelé přilehlých paneláků dočkají klidu.

Článek

Podle generálního ředitele dopravního podniku Miloše Havránka se podařilo urychlit výsev trávy na letošní rok. Do konce roku má být také zpřístupněno znovu Mikuláškovo náměstí včetně chodníků. Největší omezení v dopravě mají už lidé za sebou. Trať se otevře na konci příštího roku.

Stavba za 1,4 miliardy korun, na kterou přispěla částkou 1,16 miliardy Evropská unie, přinese rychlejší cestování do bohunického kampusu, kam denně dojíždí zhruba 40 tisíc lidí. Tramvaje pojedou od hlavního nádraží čtvrt hodiny a za zastávkou Osová zahnou do 619 metrů dlouhého tunelu, což bude nejdelší tramvajový tunel v Česku. Bude v něm zastávka Nová Jihlavská a konečná bude před bohunickou nemocnicí, kde bude možné přestupovat na trolejbusové a autobusové linky.

Konečná zastávka bude úvraťová, na kterou mohou jezdit pouze obousměrné tramvaje. I proto bude trať obsluhovat linka 8, která má úvraťovou konečnou i na druhém konci trasy v Líšni. Zatím jezdí Brnem přes 30 let staré tramvaje KT8, ale na přelomu let 2022 a 2023 dopravní podnik obdrží pět nových tramvají od Škody Transportation typu ForCity Smart 34.

„Tlačíme na výrobce, aby tady na konci příštího roku při otevření stály alespoň jedna nebo dvě tramvaje, aby lidé viděli, co tu bude jezdit,“ řekl Havránek. Smlouva je až na 40 tramvají, minimálně pět musí podnik odebrat. Další vozy budou záviset na finančních možnostech.

Tunel už je hotový a jsou hotové oba portály, u Osové je osazena výhybka na novou trať. Před nemocnicí jsou připravené veškeré podzemní sítě, veřejné osvětlení, trolejbusová smyčka, chodníky i přilehlé silnice. Zbývá dokončit nástupiště, jeho zastřešení a zeleň. Na Osové se dokončují přístupové cesty, na zastávku povedou v obou směrech dva bezbariérové chodníky, schodiště a k dispozici bude i výtah. Pracuje se i v tunelu.

„Letos na podzim začneme pokládat koleje a poté je napojovat na uzel Osová. Hlavním úkolem pak bude oživení celého systému. V tunelu plánujeme instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení. To vše je třeba propojit vzdáleným ovládáním s dispečinkem správce tunelu. Po provozních zkouškách zažádáme drážní úřad o spuštění do zkušebního provozu,“ uvedl oblastní ředitel společnosti Metrostav Zdeněk Mička. Navzdory pandemii koronaviru se zatím daří dodržovat původně stanovené termíny.

V nejbližších letech by se měla stavět i lanovka do kampusu, která bude mít dolní stanici u plánované tramvajové smyčky u pisárecké vozovny. Ale už díky tramvajím by mělo skončit přetěžování především trolejbusové linky 25.

Reklama

Doporučované