Hlavní obsah

Nafta je poprvé za sedm let nad 35 Kč/l. A zdražování nekončí

Foto: Roman Bjuty, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 od minulého týdne vzrostla o 47 haléřů na průměrných 36,59 Kč/l. Je tak rovněž nejdražší za sedm let, naposledy za něj platili řidiči více v říjnu 2014.

Článek

Zdražování pohonných hmot u čerpacích stanic v České republice pokračuje.

Nafta zdražila o 64 haléřů na 35,56 Kč/l. Nad 35 korunami byla průměrná cena dieselu naposledy v listopadu 2014.

A téměř totožný „rekord“ padl i u ceny nejprodávanějšího benzinu Natural 95. Více než dnes - v průměru 36,59 Kč/l - si řidiči zaplatili naposledy v říjnu 2014.

Vyplývá to z informací na webu společnosti CCS, která ceny sleduje. Analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak uvedl, že růst cen pohonných hmot bude pokračovat i v první polovině listopadu, a to o desítky haléřů.

„V první polovině listopadu bude pokračovat růst cen pohonných hmot. Zdražení u benzínu i naftu by mělo být na úrovni několik desítek haléřů. Nafta bude zdražovat rychleji. Důvodem je zvýšení cen ropy Brent na současných 86 dolarů (asi 1900 Kč) za barel. Od počátku roku už ropa zdražila o více než 70 procent,“ řekl ČTK Tomčiak.

Výraznější nárůst u nafty než u benzinu je podle analytiků daný prudkým zdražováním zemního plynu, se kterým souvisí vyšší poptávka po topném oleji.

Před rokem stál litr Naturalu v průměru rovných 28 korun, tedy o 8,59 Kč méně. Podobný rozdíl je mezi letošní a loňskou cenou nafty, loni byl diesel v posledním říjnovém týdnu v průměru za 27,19 Kč/l.

Nejlevnější benzin momentálně natankují řidiči v Ústeckém kraji, kde je litr v průměru za 36,22 Kč. Nafta je nejlevnější ve Zlínském kraji, litr tam prodávají průměrně za 35,24 Kč. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 37,26 Kč. Nafta se tam tankuje za 36,11 Kč za litr.

Velmi vysoké ceny jsou zejména v západní Evropě.

Kupříkladu v Německu je benzín v průměru dražší o sedm korun a nafta o čtyři koruny. Naopak nižší ceny pohonných hmot jsou v Polsku a řidičům v příhraničních oblastech se může vyplatit zajet natankovat tam. Důvodem rozdílných cen jsou především jinak nastavené spotřební daně, uvedl Tomčiak.

Reklama

Doporučované