Hlavní obsah

Nákupní horečka vrcholí, Češi utráceli, platební systém tentokrát vydržel

Foto: Nikol Mudrová, Seznam.cz

Nákupní horečka vrcholí.

21. 12. 2019 21:13

V pátek Češi zaplatili pomocí karet rekordní částky, systémy nápor nezvládaly.

Článek

Rekordní pátek vystřídala o něco klidnější sobota. Přesto platí, že Češi v těchto dnech před Vánoci utrácejí nejvíce v historii, dvojnásobek oproti běžnému období. V pátek nakupovali tak urputně, až to vedlo k problémům s placením kartami. Systémy nápor stovek plateb za vteřinu nezvládaly a kolabovaly. Vyplývá to z odpovědí zástupců bank a zpracovatelů transakcí.

V sobotu se situace v obchodech částečně uklidnila, Češi více používali hotovost a problémů při placení kartou ubylo. Zato nakupovali za větší částky. Podle společnosti Global Payments, která zpracovává karetní transakce většiny českých bank, průměrná platba oproti pátku vzrostla na 805 korun za nákup, to je o čtrnáct procent víc.

Den předtím prodejci sčítali rekordní tržby. „V pátek padlo maximum v počtu nákupů zaplacených kartou. Zpracovali jsme 6,7 milionu transakcí v objemu 2,7 miliardy korun, průměrná platba činila 707 korun. Ještě nikdy v historii Češi elektronicky nezaplatili tolik za jediný den,“ sdělil mluvčí společnosti Global Payments Ondřej Holoubek.

Rekordní utrácení však provázely také problémy s platebními kartami. Potíže potvrdil například mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. „Zákazníkům děkujeme za trpělivost a velmi se jim omlouváme. Je třeba zdůraznit, že chyba nebyla na naší straně, odpovědnost za funkčnost terminálů nese jejich provozovatel, společnost ČSOB. Doufáme, že technické problémy se již nebudou opakovat. Nyní se situace s platbami debetními a kreditními kartami stabilizovala,“ řekl mluvčí.

To potvrdila také mluvčí ČSOB Michaela Průchová. Podle ní už v sobotu zákazníci platili ve standardním režimu. „Naši technici dělají všechno proto, aby naše platební terminály fungovaly. Pokud přesto nastane situace, že při bezkontaktním placení kartou nebo mobilem některé platební terminály zareagují pomaleji nebo transakci neuskuteční, doporučujeme zákazníkům po krátké chvíli platbu opakovat. Včerejší komplikace nás velmi mrzí,“ uvedla mluvčí.

Společnost Global Payments problémy nezaznamenala. „Průměrná doba transakce činila 0,49 sekundy. V létě jsme posílili naše systémy, abychom byli připravení na předvánoční nákupní horečku. Zdvojnásobili jsme kapacitu serverů, v tuto chvíli zpracováváme 294 plateb kartou za sekundu. Stále jsme přitom jenom na polovině našich možností, kapacitu máme otestovanou na 600 plateb za sekundu,“ doplnil Holoubek.

Anketa

Jakou částku nejčastěji vybíráte z bankomatu?
Méně než 500
6.8 %
501 - 1000 korun
14.6 %
1001 - 2000 korun
20.2 %
Více než 2000 korun
58.4 %
Celkem hlasovalo 10164 čtenářů.

Žádné problémy s placením kartami v sobotu podle mluvčích neměly společnosti Tesco a Alza. „Problém s platebními terminály na straně poskytovatele komunikačního rozhraní jsme zaznamenali, nicméně už je vyřešen,“ dodala mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Dalším testem pro prodejce i terminály bude poslední adventní neděle, kdy Češi mohou stanovit další rekord.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené