Hlavní obsah

Glosa: Jmenuju se Pavel. Generál Pavel

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Petr Pavel dosud vystupoval umírněně, teď chce používáním značky „generál“ jít naproti volání veřejnosti po silném vůdci.

Reklama

21. 7. 10:30

Petr Pavel, ačkoli byl celý život zvyklý někomu velet, dlouho v kampani působil jako až příliš umírněný kandidát. Poradci teď logicky doporučují, že musí přitvrdit – a jasně ukázat své frčky.

Článek

Dlouho byl hlavním favoritem prezidentské volby, ale pak Petr Pavel začal ztrácet. To když se do kampaně naplno vrhli silní soupeři, kteří ho zastínili: expremiér Andrej Babiš s obytňákem, odborář Josef Středula s hrozbou stávek a profesorka Danuše Nerudová se svými stánky na každém rohu.

Bývalý náčelník generálního štábu, jenž jako předseda vojenského výboru udělal kariéru i v centrále NATO, teď o sobě zase chce dát vědět. Změna v kampani, kterou uprostřed léta udělal, se zdá být na první pohled legrační.

Nechá si říkat „generál Pavel“. To je nová značka na všech jeho propagačních materiálech, sociálních sítích, plakátech i petičních stáncích. Nově se tak jmenují i jeho oficiální webové stránky, které doposud nesly název „Spolu silnější“.

Dalo by se žertovat, že pan Pavel se prostě po 40 letech v zeleném neumí zbavit zlozvyku vojenského prostředí, kde vojáci běžně místo křestního jména používají hodnost.

Ve skutečnosti ale nejspíš půjde o promyšlené rozhodnutí Michala Repy, který má na starosti strategickou a komunikační část generálovy kampaně. Slovenské eso na politický marketing už úspěšně řídilo volební kampaň prezidentky Zuzany Čaputové.

Proč si tedy šedesátiletý muž nechává říkat generál? Vždyť ještě počátkem roku Petr Pavel v debatách s lidmi zdůrazňoval, že je ve výslužbě, s armádou už kromě výsluhy nemá nic společného a že si konečně užívá civilu bez uniformy.

Důvodů pro návrat „generála“ je určitě víc. Pavel tím zcela jistě chce ukázat a zdůraznit svou kompetenci v otázkách bezpečnosti a obrany v době války na Ukrajině. Zdůrazněním této silné stránky může částečně překrýt slabiny v ekonomických a sociálních tématech, jež nejspíš budou dominovat prezidentské kampani.

Za generálskou kampaní je určitě i snaha ukázat, že Pavel má i jinou minulost než tu, která je mu dokola předhazována. Tedy že sice v roce 1985 vstoupil do komunistické strany, ale největší kariéru udělal až v demokratické armádě a spojeneckém velení, kde také získal řadu vysokých ocenění od západních spojenců.

Bývalý voják se zároveň zbavuje svého dosavadního loga „Spolu silnější“. Ještě před pár měsíci zřejmě čekal, že vládnoucí koalice Spolu ho v prezidentských volbách podpoří jako svého kandidáta. Ale pravicové strany ho kvůli komunistické minulosti odmítly.

Dnes chce Petr Pavel ukázat, aby náhodu nedošlo k omylu, že s koalicí Spolu nemá vůbec nic společného. Jeho poradci dobře vědí, že obliba vlády jde dolů podobně rychle jako inflace nahoru.

Tím hlavním argumentem pro značku „generál“ bude ale snaha přesvědčit veřejnost, že Petr Pavel je silnou osobností a autoritou. Expert na průzkumy veřejného mínění Jan Herzmann v této souvislosti upozorňuje na červnový výzkum agentury STEM/MARK, podle nějž ve společnosti sílí volání po silném vůdci.

Není to samozřejmě česká specialita. Tenhle trend vyvolaný kombinací pandemie covidu, války na Ukrajině, vysoké inflace a nedostatku energií sledujeme ve většině zemí. Ostatně vždycky spolehlivě platilo: čím větší krize, tím hlasitější volání po silné autoritě.

A Petr Pavel, ačkoli byl celý život zvyklý někomu velet, dlouho v kampani působil jako až příliš umírněný kandidát. Poradci teď logicky doporučují, že musí přitvrdit – a jasně ukázat své frčky. Proto „generál Pavel“. Zní to zkrátka silácky. Víc než jen Petr Pavel.

Až tedy potkáme tohoto vojáka ve výslužbě někde v kampani na náměstí nebo ho uvidíme v televizní debatě, nejspíš se bude představovat po bondovsku: Jmenuju se Pavel. Generál Pavel.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované