Hlavní obsah

Nechápu, proč Babiš řeší maturity. Je to diletantismus, říká expert

Foto: Profimedia.cz

„Z premiéra je najednou expert na otázky vzdělávání,“ říká v podcastu Ptám se já Bohumil Kartous (ilustrační foto).

Reklama

Článek

Návrh tří typů maturit, který Andrej Babiš představil v úterý, není dobrý nápad, sám přiznal ve středu. A to, že úřední maturity nejsou vůbec správnou cestou, si myslí zase ministr školství Robert Plaga. Co na to odborník?

Hostem Ptám se já byl Bohumil Kartous, ředitel Pražského inovačního institutu, expert na vzdělávání a autor knihy No Future.

Podle Kartouse nedává smysl, proč premiér s tvrzením, že by se měly pro tento rok zavést úřední maturity, vůbec přišel.

„Premiér jako deus ex machina vstupuje do dění, aniž by dal kdykoliv předtím najevo, že se o to zajímá. Přichází s řešeními, která pravděpodobně s nikým neprojednal, ani s ministrem školství, a jde proti názoru drtivé většiny profesně zapojených aktérů. Vnímám to tak, že se pan premiér snaží oslovit určitou voličskou skupinu. Jinak si to nedokážu vysvětlit,“ řekl odborník na vzdělávání v Ptám se já s tím, že se z premiéra „stal zničehonic odborník na otázky vzdělávání“.

Podle Kartouse je velkou chybou i to, že se řeší podoba maturit jen pár týdnů před jejich konáním: „To je neuvěřitelné. Je to diletantismus a čirý populismus. Myslím, že je v tom ministr školství nevinně, a dokonce myslím, že se tu informaci dozvěděl z médií.“

Kartousovi vadí i to, jak vláda přistoupila k uzavírání škol. Podle něj tak zvolila nejjednodušší, nikoliv nejefektivnější řešení k omezení šíření epidemie.

„Chápu, že z hlediska státu je jednodušší zavřít školy než vyjednávat s průmyslovými podniky, aby se přísně testovalo a dodržovala karanténa. To jen ukazuje, jak vláda na otázku vzdělávání pohlíží,“ kritizoval Kartous kroky vlády s tím, že v jiných zemích se vnímá zavírání škol jako nejzazší možnost.

A jak by měla tedy letošní maturita vypadat? Podle Kartouse je třeba nejdříve definovat, jak velká skupina studentů, kteří měli kvůli pandemii zhoršené podmínky pro vzdělávání, mezi letošními maturanty je. Podle toho by se následně mělo rozhodnout buď pro cestu úředně stanoveného výsledku, nebo handicapovaným studentům napomoci mezery dohnat. Více verzí maturitní zkoušky si ale Kartous neumí představit.

„Musíme ale nutně přistoupit na fakt, že spousta středoškoláků neměla dobré podmínky pro přípravu na maturitní zkoušku,“ dodal.

Jak hodnotí práci ministra školství Roberta Plagy? A co by se v přístupu vlády ke vzdělávání v době pandemie mělo změnit?

Poslechněte si celý rozhovor v úvodním audiu, nebo ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Ptám se já

Podcast Marie Bastlové. Rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Spotify, v Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail audio@sz.cz.

Reklama

Související témata:

Doporučované