Hlavní obsah

Nehoda, co přepsala historii F1. Pilot přežil plameny i smrtící přetížení

Foto: Profimedia.cz

Romain Grosjean z hrozivě vypadající nehody vyvázl jen s popáleninami na rukou.

Reklama

V nedělní Velké ceně Bahrajnu Formule 1 došlo k děsivé nehodě. Pilot týmu Haas narazil v plné rychlosti do svodidel a jeho monopost ihned vzplál. V době nárazu na pilota působilo enormní přetížení, přesto z plamenů vylezl sám.

Článek

Nedělní Velká cena Bahrajnu formule 1 se navždy zapíše do historie motorsportu, a možná i fyziky. Řeč je o děsivé události, která se odehrála hned v prvním kole závodu.

Pilot týmu Haas Romain Grosjean totiž po kontaktu se soupeřem ztratil kontrolu nad řízením a v rychlosti 221 km/h narazil do svodidel. Náraz byl natolik silný, že prorazil velmi odolnými materiály chráněnou palivovou nádrž a zdemolovaný monopost ihned zachvátily plameny.

V moderní formuli 1 jde o roky nevídanou událost. Bezpečnostní systémy totiž v posledních letech ušly dlouhou cestu a podobným případům mají zabránit. „Upřímně jsme byli rozhozeni, protože záběry monopostu v plamenech takového rozsahu jsou obrazy formule 1 ze 70. let, kdy seriál neměl žádné principy bezpečnostních opatření,“ řekl Seznam Zprávám expert a komentátor závodů F1 Tomáš Richtr.

Postupným vývojem došlo k vytvoření záchranné kapsle a rozdělení monopostu na de facto dvě části, které by se daly zjednodušeně pojmenovat jako ochranná a funkční. Součástí funkční části vozu jsou například motor, převodovka nebo palivová nádrž. Ochrannou část vozu tvoří převážně monokok, který rok od roku musí obstát v neustále náročnějších crash testech, a záchranná kapsle, která jezdce chrání právě v případě nehody.

Podívejte se i na rozhovor, který dal Romain Grosjean Seznam Zprávám v únoru 2020.

„Formule je de facto taková stavebnice, která se skládá dohromady, ale velmi pevným způsobem. Náraz byl ale tak enormní, že došlo doslova k přepůlení auta a poškození části, která chrání prostor palivové nádrže. Tím přestala být chráněna a došlo k jejímu roztržení. Piloti mají na startu závodu okolo 100 kg paliva, které bylo v jednom okamžiku vychrstnuto do prostoru a vzplálo,“ vysvětlit Seznam Zprávám odborník Tomáš Richtr.

O tom, že náraz byl opravdu silný, hovoří i hodnoty, které naměřily senzory na voze. Ty zachytily v době nehody vrcholnou hodnotu přetížení 53G, která by pro člověka byla v delším horizontu než v řádech milisekund osudová.

Pro představu:

V ostrých zatáčkách jsou běžně piloti vystavováni maximálnímu přetížení lehce přesahujícímu hodnotu 5G.

Foto: Profimedia.cz

Romain Grosjean do bariéry narazil v rychlosti 221 km/h. Vrcholné přetížení dosahovalo hodnoty 53G.

Boj o vteřiny

Jezdci monopostu formule 1 mají na sobě kombinézy, které jsou ze stejného materiálu jako obleky, které nosí hasiči. Kombinézy jsou přizpůsobené tomu, aby v nich člověk přežil až 11 sekund v 840 °C. Z televizních záběrů tak bylo evidentní, že Grosjean nemá na vyproštění moc času.

Na místo nehody přitom dorazili traťoví maršálové a posádka Medical car ambulance F1 už po neskutečných 8 sekundách od nárazu a ihned začala vyprošťovací akce. Tu ale komplikovaly silné plameny, které se snažily zmírnit hasičské jednotky traťových maršálů, kterým se zprvu nedařilo zprovoznit hasičský přístroj.

„Traťoví maršálové jsou dobrovolníci, kteří podstoupí školení a jsou poté součástí poměrně rozsáhlého týmu okruhových pracovníků. Nejsou to ale lidé, kteří by absolvovali ten každodenní dril jako posádka Medical caru,“ doplnil Tomáš Richtr.

Bylo tak zřejmé, že hororově vypadající nehoda dobrovolníky zarazila, a s hašením tak musela pomáhat i posádka Medical caru. „Chvíli nám trvalo, než jsme si uvědomili, co se děje. Jsem si jistý, že to byla jen sekunda, ale připadalo mi to jako věčnost,“ řekl poté novinářům řidič Medical caru a bývalý závodník Alan van der Merwe.

Několik vteřin to přitom z televizních záběrů vypadalo, že hasicí přístroje plameny netlumí, a organizátoři se tak nemají k pilotovi týmu Haas jak dostat. Po chvíli z nich ale Romain Grosjean vyskočil, jelikož se mu podařilo z hořícího monopostu samotnému vyprostit. V kontextu silného nárazu se to i nyní zdá jako naprostý zázrak.

Grosjean z nehody vyvázl, dle svých slov, vcelku v pořádku. Z nemocnice fanouškům poslal vzkaz, že se cítí dobře a má jen popálené ruce. Za to může vděčit i ochrannému systému přezdívanému Halo, v češtině též známému pod pojmem svatozář. Jedná se o konstrukci tyčí, která pilotovi chrání hlavu a díky které tak jezdce týmu Haas neohrozilo proražené plechové svodidlo.

Zajímavé je, že právě Grosjean byl mezi jezdci, kteří zavedení systému Halo zprvu kritizovali. Vadilo jim, že konstrukce zhoršuje výhled z vozidla a kazí design monopostu. „Když bylo jeho zavedení oznámeno, byl to smutný den pro formuli 1. Jsem proti Halo,“ prohlásil před třemi lety. Z nemocničního lůžka svá původní slova odvolal a dodal, že bez „svatozáře“ by k fanouškům nyní mluvit nemohl.

Z hororově vypadající nehody tak Grosjean vyvázl možná vůbec nejlépe, jak mohl. Nyní je na vyšetřovatelích Mezinárodní automobilové federace FIA, aby získané poznatky přenesli do praxe. Vyšetřování se bude soustředit hned na několik aspektů a podobá se tomu, jaké je běžné při leteckých nehodách.

„Pokud dojde k takové nehodě, jako došlo v nedělní Velké ceně, proběhne vyšetřování ve všech oblastech. Nebude se tedy zkoumat jen auto, ale dojde i k analýze, jak lépe nebo z čeho stavět ochranné bariéry. Z vyšetřování, které začalo defacto ihned po nehodě, vzejde řada doporučení pro zlepšení, ať už samotných monopostů, infrastruktury okruhů, či nějakého profesního přístupu,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy expert na F1 Tomáš Richtr.

Reklama

Doporučované