Hlavní obsah

Další zmatek. Co je pro děti a co už ne, řeší obchody

Foto: Shutterstock.com

Od úterý je možné opět koupit dětské oblečení a obuv (ilustrační foto).

Reklama

19. 1. 10:22
aktualizováno • 19. 1. 16:35

Otevírají papírnictví, obchody s dětským oblečením a obuví. Zbytek zboží bude oddělen páskou. I když prodejnám není jasné, co do dětského oblečení spadá, krok vlády vítají.

Článek

Od úterý opět otevřou papírnictví a obchody s oblečením a obuví pro děti. V pondělí to schválila vláda. I když premiér Andrej Babiš hovořil i o otevření prodejen se spodním prádlem, zatím jim výjimka udělena nebyla.

Důvodem otevření byla rostoucí poptávka ze strany zákazníků. Od úterý otevřou například prodejny sportovního oblečení Alpine Pro včetně jejich franšízových partnerů. „Po oficiálním jednání vlády jsme se snažili promptně reagovat a podaří se nám hned v úterý otevřít všechny naše prodejny. Situace z jara nás naučila, že v této době musíme být flexibilní a umět reagovat rychle na veškeré změny, které vláda provádí,“ uvedl generální ředitel Alpine Pro Václav Hrbek.

Obchody s oblečením oddělují povolené zboží podobným způsobem jako potravinové řetězce. „V prodejnách máme dětské oblečení v jedné sekci, proto se v průběhu úterý pokusíme páskami ohraničit části obchodu, kde si zákazníci budou moci oblečení a obuv pro děti vybírat,“ popisuje Hrbek.

Protože rozhodnutí vlády přišlo několik hodin před otevřením, obchody musí na situaci reagovat rychle. „Dle případných požadavků zákazníků budeme reagovat a upravovat náš režim tak, abychom především zachovali bezpečnostní pravidla, respektovali restrikce a vyhověli jejich přání,“ uvedl Josef Kalous za prodejny Decathlon.

Řetězec H&M dokonce kvůli nedostatku času otevře až ve středu, tedy o den později. „Dnes se naše týmy připravovaly celý den na otevření prodejen, které nabízejí dětské oblečení. Ostatní zboží bude na prodejní ploše oddělené červenými páskami,“ uvedla za H&M Slavomíra Barnová.

Co je dětské oblečení?

Vláda však přesně neuvedla, na jaké oblečení pro děti se výjimka vztahuje. Starší děti totiž někdy nakupují v dámských či pánských kolekcích. „Dětské velikosti, které bývají do velikosti 164/170, jim často nedostačují. Přesné vymezení dětského sortimentu je tedy poměrně náročné,“ vysvětluje Hrbek.

Otevření prodejen, byť jen kvůli prodeji dětského oblečení, obchody vítají. Prodej přes internet maloobchodní tržby často nenahradí. „Dosud jsme prodávali přes e-shop a měli jsme otevřeno několik výdejních okének v necelé třetině prodejen. Aktuální tržby ale výrazně zaostávaly za těmi loňskými, kdy ani nebyla tak kvalitní zima,“ říká Hrbek a doufá, že jde o první krok k otevření prodejen v běžném režimu.

Za běžného provozu v Alpine Pro tvoří prodej dětského oblečení kolem 20 procent denních tržeb. Hrbek věří, že by podobný prodej mohl udržet i v omezeném režimu.

Protože jde jen o prodej určitého sortimentu, je těžké výši tržeb odhadnout. „Jelikož taková opatření nikdy neplatila, nedokážeme odhadnout, zda a o kolik toto uvolnění dokáže zvýšit prodeje,“ říká Kalous.

Otevření kamenných obchodů může být podle Hrbka výhodou i pro zákazníky. Možnost oblečení vyzkoušet ocení hlavně rodiče. „Především u obuvi potřebujete, aby dětem dobře seděla. S přibývajícím sněhem v celém Česku jsme na e-shopu okamžitě zaznamenali poptávku po dětských zimních bundách, kalhotách, rukavicích i obuvi,“ uvedl Hrbek.

Kromě prodejen s oblečením mohou otevírat i obchody s obuví. Řetězec Deichmann se také drží vládního nařízení, a dámské i pánské boty proto nechává za páskou. „Otevření prodejen umožní zvýšit výprodej dětské zimní obuvi a tím zajistit obměnu dětských modelů ze zimní kolekce na novou jarní kolekci,“ popsal Radovan Fojt ze společnosti Deichmann.

Dětské oblečení, papírenský sortiment nebo spodní prádlo před týdnem vrátily do prodeje některé supermarkety. Ty mohly od konce prosince prodávat jen zboží nejnutnější potřeby. Jelikož vláda nespecifikovala, co takové zboží zahrnuje, vzhledem k požadavkům zákazníků začaly řetězce Globus či Tesco výše uvedené zboží znovu nabízet.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené