Hlavní obsah

Nejdelší tunel na světě čelí problémům. Jeho stavba se zpozdí

Foto: Finestbayarea

Tak si tunel představují vizionáři z Finest Bay Area.

Reklama

Tunel spojující Helsinky a Tallin by měl ulehčit život tamním obyvatelům. Stavba 100kilometrové spojnice pod mořským dnem se však potýká s komplikacemi, které by ji mohly zpozdit až o sedm let.

Článek

Mezi hlavními městy Finska a Estonska cestuje několik tisíc lidí denně. K přemisťování do práce či za zábavou zatím musí využívat trajekty, lodě nebo leteckou dopravu. S tím by mohla skoncovat stavba podmořského tunelu, který bude Helsinky a Tallin spojovat.

Tunel, který má vést pod Finským zálivem, lidem ulehčí cestu hlavně časově. Dobu jízdy by zkrátil na 20 minut, což je oproti dvouhodinové cestě trajektem podstatný rozdíl.

Jako dvojité metro

Stavba nejdelšího podmořského tunelu se však nejspíš o sedm let zpozdí. Finští politici vybrali trasu, proti které se developer ohradil. Regionální rada oblasti Helsinki-Uusimaa hlasovala pro směřování trasy přímo pod Helsinky, ne pod navrhované sousední město Espoo.

„Budování tunelu středem Helsinek by bylo stejné jako dvě linky metra nad sebou, což nedává ekonomický smysl,“ tvrdí finský podnikatel Peter Vesterbacka, zakladatel vývojářské firmy Rovio, který se loni s regionální vládou dohodl, že celý projekt zaštítí.

Investorem projektu je čínská společnost Touchstone Capital Partners, která počítá s náklady 17 miliard dolarů (v přepočtu 399 miliard korun). „Budeme muset projekt projednat s investory, protože zpoždění o sedm let by bylo velkou změnou,“ uvedl Vesterbacka.

23 milionů lidí ročně

Estonská vláda vyjádřila své obavy už vloni, včetně pochybností o dokončení tunelu podle plánu. Původně měl být projekt hotov v prosinci 2024.

Stavba by měla dosahovat délky 100 kilometrů. Překonala by tak doposud nejdelší Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří 57 kilometrů. V nejnižším bodě severského tunelu se pasažéři povezou až 200 metrů pod mořským dnem. Projekt vyžaduje konstrukci alespoň jednoho umělého ostrova.

Města jsou od sebe vzdálená 82 kilometrů. Trajekty ročně podniknou asi osm milionů cest tam a zpátky a mezi městy se uskuteční kolem 300 000 letů. Lidé navíc díky tunelu nebudou muset projíždět přes Rusko.

Počet lidí i hmotnost nákladu, který se po vodě převáží, každým rokem roste. Spolu s tunelem a trajekty tak bude možné přepravit 23 milionů lidí ročně a možnost transportu zboží a nákladu se zdvojnásobí.

Reklama

Doporučované