Hlavní obsah

Nemáme, nepřišlo. Přepravní gigant hlásí, že chaos bude trvat i napřesrok

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Dánská společnost Maersk predikuje setrvání globálního dodavatelského řetězce v chaosu i v příštím roce. Právě z této skutečnosti by mohl v roce 2022 největší kontejnerový přepravce světa dále profitovat.

Článek

„Dodací lhůty dodavatelů jsou stále dlouhé a není příliš zřejmé, kdy kapacitní omezení, včetně těch v kamionové dopravě a skladech, odezní,“ uvádí úterní zpráva společnosti Maersk ohledně aktuálního vývoje globálního dodavatelského řetězce.

Právě Maersku se podařilo i přes tuto skutečnost na globálním trhu prosperovat. Přepravní gigant dnes informoval o nejvyšším dosavadním zisku od svého založení v roce 1904, uvádí americká CNN. Svůj hrubý provozní zisk (EBITDA) společnost za předposlední čtvrtletí ztrojnásobila na rekordních 6,9 miliardy dolarů (152,1 miliardy Kč).

Stalo se tak i přes skutečnost, že firmě chybí kontejnery a přepravní lodě se ve frontách hromadí v přístavech. Poptávka ze strany zákazníků a rostoucí spotřebitelské výdaje ale přetrvávají. Až o deset procent vzrostl objem přepravovaných objednávek v Severní Americe, Latinské Americe, Evropě a Asii.

Vysoké ceny pro zákazníky lze podle společnosti očekávat i v následujících měsících. „Probíhající výjimečná situace na trhu bude pokračovat minimálně do první čtvrtiny roku 2022,“ uvedl dále Maersk.

O pokračujícím chaosu v globálním dodavatelském řetězci informovala již dříve i agentura Moody’s. „Jak globální ekonomické oživení nabírá na síle, je stále zjevnější, jak bude brzděno problémy v dodavatelském řetězci, což je nyní vidět ve všech oblastech,“ uvedla agentura ve zprávě.

Kvůli problémům s přepravou po zemi i vodě, chce Maersk rozšířit své pole působnosti na leteckou přepravu. Společnost dnes mimo jiné informovala o nákupu zasílatelské společnosti Senator International se sídlem v Hamburku. Díky ní bude mít přepravní gigant přístup k více letadlům, železničním kapacitám, skladům, distribucím i balírnám napříč americkými kontinenty, Asií, Evropou a Jižní Amerikou. Spolu s nákupem dvou letadel Boeing za to zaplatí celkem asi 644 milionů dolarů.

„Posílením naší stopy v rámci letecké nákladní dopravy se stáváme významným hráčem, který dokáže zprostředkovat ještě větší flexibilitu dodavatelským řetězcům našich zákazníků a dále podporovat jejich potřeby pro skutečně integrovanou logistiku přes oceán, vzduch a pevninu,“ tvrdí Maersk.

Společnost také oznámila, že rozšíří program odkupu svých akcií, a to o pět miliard dolarů na roky 2024 a 2025. Odkupem akcií se snižuje jejich počet v oběhu, což přispívá k růstu zisku na akcii a zpravidla vede i k růstu ceny akcií na burze.

Doporučované