Hlavní obsah

„Nepotřebuju partnera, co se podělá“. Podnikatel se rozešel s investorem

Foto: Seznam.cz

V celoevropském měřítku je Umbrella Mobility jedním z největších dopravců pro FlixBus.

Reklama

Skupina RSBC finančníka Roberta Schönfelda odprodala s výraznou slevou polovinu v dopravci Umbrella Mobility, který jezdí pro Flixbus. Koupila ji přitom teprve před rokem. „Podělali se z korony,“ komentoval krok vlastník.

Článek

Na začátku byly velké ambice a plány na evropskou expanzi. Skupina RSBC Roberta Schönfelda na začátku února loňského roku s velkou slávou ohlašovala svůj vstup do společnosti Umbrella Mobility, kterou stoprocentně ovládal podnikatel Pavel Steiner. Společnost je jedním z největších dopravců pro FlixBus a transakce její hodnotu ocenila na nižší stovky milionů korun.

Pak ale v březnu 2020 přišla koronavirová krize a autobusy přestaly téměř jezdit. „Písemná dohoda o vystoupení investora RSBC byla učiněna 20. května 2020, tzn. zhruba tři a půl měsíce po dokončení transakce, která byla uzavřena 3. února 2020,“ řekl pro SZ Byznys Pavel Steiner, který nyní dopravce Umbrella Mobility znovu stoprocentně vlastní.

„Je to jednoduché. Nebyli schopni reagovat na koronavirou krizi. Já vedle sebe nepotřebuju partnera, který se s prominutím podělá, když přijde problém. Do firmy jsme tehdy museli nalít peníze a pan Schönfeld se lekl a řekl, že žádné peníze nemá. Myslel, že peníze dostane od investorů, ale investoři mu už žádné peníze nedali,“ ostře vysvětlil důvody rozchodu Pavel Steiner.

Umbrella Mobility tehdy nutně potřebovala hotovost, aby se udržela při životě. Pavel Steiner poskytl desítky milionů korun z vlastních zdrojů a bankovních půjček. Společnost sice dostala záruky Exportní garanční a pojišťovací společnosti, ale potřebovala další bankovní zdroje, které museli zaručit osobně akcionáři. Podle Steinera to Schönfeld odmítl učinit.

Robert Schönfeld, jehož skupina RSBC vznikla v roce 1998 jako správce restituovaného majetku rodiny Schönfeldů, se omezil na stručné vyjádření. „Díky úspěšnému exitu z projektu jsme ochránili naši investici v momentě, kdy odvětví mezinárodní autobusové dopravy zcela ochromila pandemie covid-19,“ uvedl jeho mluvčí RSBC Group Marek Němčík. Výši ztráty nechtěl nekomentovat.

Covidový medvěd

Pavel Steiner odkoupil od Roberta Schönfelda zpět poloviční podíl za zhruba 60 procent původní kupní ceny. „Od 8. září 2020 započal proces zpětného odkupu 50procentního podílu, respektive převzal jsem od něho firmu RSBC Mobility, a tím pádem mám celou Umbrellu Mobility opět pod 100procentní kontrolou,“ dodal Steiner.

Kromě autobusů pro FlixBus poskytuje Umbrella také zájezdové a incomingové služby, zabývá se i pronájmem lodí. V celoevropském měřítku je jedním z největších dopravců pro FlixBus, pro který jezdila se zhruba 100 autobusy a třemi stovkami řidičů.

Umbrella Mobility koronavirou krizi přežila zejména díky státní podpoře v Německu, kde podniká. Provoz se pak chystá obnovit od začátku června letošního roku. „Já jsem si k sobě pustil investora z toho důvodu, že jsem sám dál nebyl schopen investovat do dalšího rozvoje firmy. Potřebovali jsme stovky milionů korun, abychom postavili v Hamburku stejné zázemí jako máme v Praze. Ale takového parťáka, který je vystrašený ‚sotva vykoukne z lesa covidový medvěd‘, toho já nepotřebuji,“ uzavírá bez skrupulí Steiner.

Společnost Umbrella Mobility se zaměřuje na krátkodobý i dlouhodobý pronájem nadstandardních autobusů a na poskytování pravidelné linkové dopravy. Zajištuje i městskou a příměstskou dopravu v Hamburku. Sídlí v Praze a Hamburku a další centrály má v Kodani, Drážďanech, Berlíně a v Mnichově.

Reklama

Doporučované