Hlavní obsah

„Nešťastných“ 900 nových kilometrů mýta. Zhroucení systému děsí dopravce. Neušetřili bychom, tvrdí

Zástupce sdružení dopravců k situaci kolem mýta: výpadek systému by pro dopravce ve výsledku znamenal tvrdé vyjednávání s klienty.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Půl roku před změnou provozovatele silničního mýta není situace stále jasná. Nejistota dělá problémy zejména dopravcům.

Článek

Několik měsíců před důležitou změnou na českých dálnicích, kdy má začít mýto vybírat novým způsobem nový provozovatel, není jisté téměř nic. To dopadá zejména na dopravce, kteří žádají co nejhladší změnu.

Na jedné straně se nový dodavatel, konsorcium CzechToll a SkyToll, za kterým stojí skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, připravuje na spuštění svého systému – vyrábí palubní jednotky a testuje provoz, sjednává smluvní partnery.

„Proinvestovali jsme už 1,9 miliardy,“ hlásí Miroslav Beneš, mluvčí CzechToll.

Ovšem nevzdává se ani dosavadní provozovatel – společnost Kapsch. Ten se připravuje na soudní bitvy, ve kterých se mu zatím podle jeho mluvčího daří. Naposledy minulý týden uspěl se žalobou u Krajského soudu v Brně, který antimonopolnímu úřadu nařídil, aby znovu otevřel správní řízení ohledně platnosti smlouvy s novým dodavatelem.

„Nejvyšší správní soud u kasačních stížností nevyhověl odkladu,“ tvrdí David Šimoník, mediální zástupce Kapsche, s tím, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže neuspěl se strategií odložit přezkoumání až do chvíle, kdy soud rozhodne. Z pohledu Kapsche by tak měla ustat příprava změny dodavatele a vše by se mělo vrátit na začátek.

Nejistota dopadá zejména na dopravce, kteří mýto odvádí. „Pro nás je nejlepší, když se věci nemění, nepřichází další nové povinnosti a vše funguje tak jak má,“ konstatuje Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad.

Poukazuje například na drobnou změnu, která se hned dopravcům prodraží. Budou si muset vyměnit palubní jednotky ve vozech. Jsou sice pořizovány za vratnou kauci, ale zatímco staré „krabičky“ vrátí za 1 550 korun, nové získají za bezmála za 2 500 korun. Tedy jednorázově zaplatí zhruba tisíc korun.

Paradoxně dopravce netěší ani vyhlídka na pro stát nejhorší scénář, že by se kvůli soudním tahanicím na omezený čas mýto nevybíralo. „Například případný půlroční výpadek by znamenal, že zákazníci budou chtít snížit cenu a až se to vrátí do normálu, bude se problematicky vyjednávat o zvýšení,“ tvrdí Felix s tím, že pro dopravce je naopak důležité, aby provoz mýta fungoval plynule.

Zástupce dopravců si také stěžuje, že na ně během přípravy tendru nebyl příliš brán ohled, přestože právě od nich je mýto vybíráno. Na mysli má přitom zejména kritiku namířenou na 900 kilometrů silnic, ze kterých se mají od příštího roku nově začít vybírat peníze.

„Proti tomu jsme od začátku protestovali, velmi to zkomplikuje život zásobování, ale třeba i autobusům,“ říká Martin Felix a poukazuje zejména na lokální služby.

Právě zpoplatněných 900 kilometrů navíc přitom byl rozhodující faktor, díky kterému uspěla satelitní technologie CzechTollu a SkyTollu nad Kapschem. Jenomže se zpoplatněnými úseky silnic I. třídy mají problém i některé kraje. Obavy plynou například z toho, že tyto úseky se budou snažit kamiony objíždět.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1 400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Reklama

Doporučované