Hlavní obsah

Návrat do normálu se nekoná. Jak bude vypadat práce v kanceláři po covidu

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Reklama

Práce v kanceláři je pro některé progresivní firmy přežitek. Zavádí raději hybridní modely práce. Část práce z domova a zbytek z kanceláře. To je postcovidová varianta práce, která láká zaměstnance v Česku a po celém světě.

Článek

Někdo z kanceláře, jiný z gauče. Pracovníci po celém světě se v minulém roce rozdělili na dvě skupiny. Na ty, kteří svou kancelář přestěhovali do svých domovů, a na ty, kteří i v době nejtěžšího řádění koronaviru zůstali na svých pracovištích. U většiny případů primárně z důvodu povahy jejich práce, která jednoduše nešla přemístit do obýváku. Montovat automobil, svážet nebo vařit obědy pro restauraci jednoduše na dálku dělat nelze.

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Počty nakažených po celém světě klesaly (aktuálně ovšem pokles zabrzdila šířící se mutace delta), počty očkovaných naopak přibývají. Nastala tak situace, na kterou téměř každý dlouhé měsíce čekal – návrat do normálu. Vyvstává ale zásadní otázka: Jak vypadá postcovidový normál a co to znamená pro naši práci? Některé firmy už v posledních týdnech povolávají své zaměstnance zpět na pracovní stanoviště, jiné jsou zase zdrženlivější a zvažují, zda má jejich návrat vlastně cenu a jestli by nebylo výhodnější předpandemický model práce čistě z kanceláře přehodnotit.

Všechny pracovní pozice půjde vykonávat na částečný úvazek. To je proměna, kterou jsme naznali v průběhu toho covidového období.
Petr Dvořák, šéf českého Vodafone

Mezi největší světové průkopníky hybridního modelu práce patří firmy, jako je Apple, Facebook nebo Ford Motor. Postupně se k nim přidávají ale i menší firmy v zahraničí, ale i v tuzemsku. A už nyní je jasné, že pocovidový návrat do kanceláří nastavuje pomyslnou novou dělící linii mezi zaměstnavateli.

Hybridní práci umožňují v Česku velcí hráči jako Allianz nebo Vodafone. Tyto firmy tak nastavují na místní poměry doslova nový trend.

Vedení Vodafone rozhodlo, že částečný home office už ve firmě zůstane v kombinaci s občasnou prací z kanceláře na dobu neurčitou. Společnost jde ale ještě o krok dál a kromě toho operátor nabídne všechny své pracovní pozice i formou částečných úvazků.

„Všechny pracovní pozice půjde vykonávat na částečný úvazek. To je proměna, kterou jsme naznali v průběhu toho covidového období. Dívali jsme se do zahraničí, kde je procento lidí, kteří pracují na částečný úvazek, výrazně vyšší. U nás je to okolo pěti procent lidí,“ sdělil v rozhovoru pro Seznam Zprávy šéf firmy Petr Dvořák.

„Chtěli bychom tímto způsobem umožnit práci i lidem, kteří si v průběhu covidu řekli: Já už nechci pracovat nonstop pět dní v týdnu, osm hodin denně. Získat tím i maminky z mateřských dovolených, lidi po padesátce, kteří už chtějí pracovat méně, nebo špičkové odborníky, kteří nechtějí pracovat tolik hodin. My je rádi zaměstnáme třeba na dva dny,“ vysvětlil.

A hybridní režim práce postupně zavádí i menší firmy nebo startupy. Příkladem je firma Welcome to the Jungle, která zavedla možnost až polovinu pracovní doby fungovat na dálku. „Hybridní režim se nám již dlouhodobě osvědčuje a má pozitivní vliv na motivaci zaměstnanců,“ uvádí Honza Klusoň.

Po měsících práce z domova mnoho zaměstnanců trvale do kanceláří nechce. Hybridní práce podporuje jejich produktivitu i samostatnost. Podle průzkumu pracovního tempa v Česku od společnosti Welcome to the Jungle má částečný home office pozitivní vliv na produktivitu a efektivitu (51 % respondentů) a samostatnost zaměstnanců (66 % respondentů). 67 % zaměstnanců navíc uvedlo, že částečná práce z domova přispívá k jejich duševní pohodě.

Jednou z progresivních firem na českém území je také internetová firma Seznam (společnost Seznam je vydavatelem Seznam Zpráv, pozn. red.). Ta o svém režimu některé zaměstnance nechává samostatně rozhodovat.

„Od 1. července začne pro zaměstnance Seznamu pracující na produktových, technických a vývojových pozicích platit možnost výběru preferovaného místa výkonu jejich práce. Bude jím buď kancelář, nebo home office. Při zvolení druhé varianty mohou zájemci zůstávat doma až tři dny v týdnu, v kancelářích budou pracovat v režimu tzv. desk-sharingu, tj. nemají určené pevné pracovní místo. Jedná se o první pokus o nalezení trvalého nastavení pracovního režimu v postpandemické době,“ okomentovala Aneta Kapuciánová, manažerka PR ve společnosti Seznam.

Amerika a Česko na jedné vlně

Podobný režim zavádí i podniky v zahraničí. Jednou z takových je společnost Synchrony Financial – banka, která stojí za distribucí kreditních karet se soukromou značkou, které jsou určeny pro použití v konkrétním obchodě. Jejich služeb využili giganti, jako je Amazon nebo PayPal. I v jejich případě se stovky zaměstnanců v posledních týdnech postupně vrací zpět za své pracovní stoly.

V případě návratu zaměstnanců Synchrony Financial je tu jedna podmínka. Vedení rozhodlo, že žádný z jejich pracovníků se nesmí do kanceláře vrátit natrvalo a úplně. Co se od něj naopak očekává, je zmíněný hybridní přístup, do kterého výrazně začlení práci na dálku.

Naši zaměstnanci nám sami říkali, že chtějí pružnější pracovní režim.
Brian Doubles, generální ředitel Synchrony Financial

„Naši zaměstnanci nám sami říkali, že chtějí pružnější pracovní režim,“ řekl generální ředitel Brian Doubles v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.

Firma se tak přidává do skupiny podniků po celém světě, které věří, že pandemie koronaviru trvale změnila způsob, jakým chtějí lidé pracovat. Současný vzorec pro atraktivní pracovní prostředí je podle nich jasný – více práce na dálku na úkor té přímo na pracovišti.

Virtuální, hotelový nebo hybridní režim

Konkrétně Synchrony bude nově fungovat na třech základních typech práce, které bude záhodno kombinovat. Zaměstnanci, kteří se rozhodnou pracovat z takzvaných virtuálních center, budou pracovat trvale na dálku. Pak jsou tu takzvaná hotelová místa, kde si lidé budou moci rezervovat stůl v kanceláři, když ho budou potřebovat, například přes mobilní aplikaci. A konečně zaměstnanci, kteří mohou pracovat v hybridním režimu, který jim dává možnost mít přidělené vlastní místo na pracovišti.

Společnost Synchrony předpokládá, že přibližně polovina jejích zaměstnanců bude pracovat právě v modelu hybridní kanceláře, zatímco zhruba třetina bude působit na pracovištích v takzvaném hotelovém režimu. Přibližně pětina pak bude pracovat zcela na dálku.

Podle údajů společnosti CBRE, která provedla průzkum trhu na téma hybridního modelu práce, je ale firma v odvětví financí jedna z prvních vlaštovek, která se k modernizaci chystá. Až třetina společnosti totiž potvrdila, že už je oproti době pandemie opět na původní obsazenosti svých kanceláří. Více než šedesát procent dalších pak uvedlo, že této úrovně plánuje dosáhnout ještě do konce letošního roku. A pouze osm procent podniků v oblasti financí očekává, že v příštích třech letech výrazně zmenší své kancelářské prostory a nahradí je pracovníky na dálku.

„Nechceme, aby se lidé na home office cítili odstrčení.“

Pocit nezúčastněnosti, to je v poslední době problém, který řeší téměř každá firma, která před časem poslala své zaměstnance pracovat z jejich domovů.

Aby měli pracovníci šanci napojit se i na dálku na firemní kulturu, podniky přichází s kreativními řešeními.

Jedna finanční firma například plánuje sladit svůj rozvrh se školním kalendářem, uvedla Kate Thatcherová, generální ředitelka společnosti Architecture + Information, která firmám radí v oblasti kultury a architektonického designu.

„Zaměstnanci budou muset pracovat z kanceláře čtyři dny v týdnu, kdy probíhá výuka, a během akademických prázdnin budou moci být plně vzdáleni,“ uvedla.

„Vrcholoví manažeři a vedoucí pracovníci mají tendenci určovat kulturu ve firmách, a pokud pracují celou dobu v místě firmy – i když to nevyžadují po všech zaměstnancích – začíná se těžiště moci přesouvat zpět do kanceláře a dopadá to na ty, kteří využívají možnosti práce z domova,“ vysvětlila Thatcherová.

Reklama

Doporučované