Hlavní obsah

Nezkušenost a alkohol za volantem. Nehody mladých řidičů jsou dvakrát horší než průměr

Foto: Profimedia.cz

Podíl nehod zaviněných mladými motoristy byl loni kolem 16 procent.

29. 8. 12:37

Šoféři do 25 let způsobí 10 tisíc nehod ročně, ukazují statistiky BESIPu.

Článek

Mladí řidiči ve věku do 25 let každoročně zaviní přes deset tisíc dopravních nehod. Často jde navíc o nehody s vyšší závažností než u ostatních motoristů. V loňském roce zaznamenaly úřady 10 051 nehod zapříčiněných mladými řidiči, při nichž zemřelo 94 osob a dalších 397 bylo těžce zraněno. Problémem u této skupiny řidičů je především nezkušenost, nepřiměřená rychlost a jízda pod vlivem alkoholu. Uvedl to ředitel Besipu Tomáš Neřold. Podíl nehod zaviněných mladými motoristy byl loni kolem 16 procent, v posledních letech se ovšem snižuje.

„Z analýz, které máme k dispozici, je zřejmé, že nehody zaviněné mladými řidiči vykazují každoročně přibližně dvojnásobně vyšší závažnost v porovnání se všemi evidovanými nehodami,“ řekl Neřold.

Nejčastější příčinou dopravních nehod způsobených mladými řidiči je nezkušenost a nepřiměřená rychlost. Podle Neřolda přispívají tyto faktory u mladší populace k nehodám ve srovnání s ostatními věkovými kategoriemi mnohem častěji. Loni v důsledku nehod zaviněných vysokou rychlostí mladých řidičů zemřelo 39 lidí a bylo těžce zraněno 167 osob.

Velkým problémem u mladých je také řízení pod vlivem alkoholu, loni v důsledku těchto nehod mladí řidiči usmrtili 19 lidí, dalších sedm obětí si vyžádaly jízdy pod vlivem drog. Počet těchto tragických nehod se navíc v poslední roce zvýšil, a to o 12.

Tragické následky nehod zaviněných mladými lidmi se v roce 2018 meziročně zvýšily, v případě počtu obětí o sedm procent, v počtu těžce zraněných dokonce o 14 procent. K meziročnímu nárůstu přispěl zejména listopad, kdy téměř každá třetí osoba z celkového počtu obětí zemřela po nehodě zaviněné mladým řidičem. Nejvyšší podíl usmrcených a těžce zraněných při nehodách zaviněnými mladými řidiči byly evidovány na silnicích třetí třídy. Krizové jsou především přímé úseky po projetí zatáčky.

Proti starším motoristům je u mladší populace naopak nižší procento nehod, při kterých řidič na vzniklou situaci nereagoval. Neřold podotkl, že s rostoucím věkem se snižuje fyzická i psychická kondice.

Besip na téma jízdy pod vlivem alkoholu a drog v současnosti připravuje spoty a další akce, které by měly upozorňovat na nejčastější problémy a rizika, jež se v takových případech stávají.

Doporučené