Hlavní obsah

Nová mapa mýtného. Ťok si naplánoval stovky placených kilometrů, ale narazil

Z 900 kilometrů, kde se má vybírat mýtné, chtějí kraje 570 kilometrů od placení osvobodit.Video: Josef Mačí, Seznam Zprávy

 

Reklama

Od 1. ledna 2020 chce ministerstvo dopravy zavést mýtné na dalších 900 kilometrech silnic první třídy. Kraje nesouhlasí a dostaly možnost mýtné na některých úsecích odmítnout.

Článek

Nejrychlejší dosud neplacená cesta z Prahy do Kolína vede po silnici I/12 přes Úvaly a Český Brod. Už za několik měsíců by to tak však nemělo být – ministerstvo dopravy navrhlo silnici I. třídy mezi 900 kilometrů, kde má být od 1. ledna 2020 nově zavedeno mýtné.

Znamenalo by to však, že by se kamiony, které budou za průjezd nově platit, mohly přesunout jižněji na silnici I/2. To znamená, že by projely přes Říčany, Kostelec nad Černými lesy a za Bečváry by odbočily na Kolín.

Oklika maximálně na 15 minut, ale na mýtném by neutratily ani korunu. Avšak pro zmíněné obce a jejich obyvatele velká nepříjemnost.

Tomu, že by zavedení mýtného na silnicích I. třídy přetížilo některé jiné komunikace, se proto kraje chtějí vyhnout. A tak nyní navrhly úseky, které by z návrhu ministerstva z mýtného vyškrtly. Protože by to zkomplikovalo situaci jinde.

Seznam kraje oslovil a z jejich odpovědí (s výjimkou Jihomoravského a Zlínského dodaly informace všechny kraje) přináší novou mapu chystaného mýtného, jak by si ji regiony představovaly.

Velká zátěž

Středočeský kraj se tak hodlá naznačenému scénáři vyhnout a vozidla nad 3,5 tuny ponechat zdarma na silnicích první třídy, včetně nezpoplatněné I/12.

„Odklon nákladní dopravy znamená velkou zátěž na silnice II. a III. třídy a dále vedou průtahem několika měst,“ vysvětluje mluvčí Středočeského kraje Barbora Tlučhořová, proč se hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová rozhodla vyjmout právě silnici I/12 ze zpoplatnění.

Naopak se zavedením mýtného na dalších silnicích Středočeský kraj problém nemá. Kamiony a autobusy by tak od začátku příštího roku platily od sjezdu z D1 u Mirošovic na silnici I/3, která pokračuje kolem Benešova až k nájezdu na D3. Mýtné by ministerstvo dopravy zavedlo také na devítikilometrovém úseku I/4 mezi pražskou Zbraslaví a D4 a na I/38, která protíná Středočeský kraj od Mladé Boleslavi a vede přes Nymburk, Poděbrady, Kolín a Kutnou Horu až do Jihlavy.

K podobnému kroku přistoupil také Liberecký kraj. Stát chce zavést mýto na silnici I/35 z Turnova do Ktové a komunikaci z Jestřebí směrem na Mladou Boleslav.

„S ostatními členy rady jsme se shodli na tom, že v prvním případě neexistuje adekvátní objízdná trasa pro tranzitní dopravu, kudy by mohla nákladní vozidla projet,“ uvažuje hejtman Martin Půta.

„V případě zpoplatnění úseku silnice z Jestřebí na hranici kraje však reálně hrozí, že část nákladní dopravy zatíží silnice druhé třídy, protože zvolená objízdná trasa by byla téměř shodná s časem při jízdě po silnici I/38.“

900 nebo 570 kilometrů?

Ministerstvo dopravy se rozhodlo zavést mýto na další silnice první třídy v roce 2016. Byla to jedna z podmínek nového tendru na provozovatele mýtného systému. Na základě analýzy společnosti Deloitte pak ministerstvo vybralo variantu rozšíření o zmíněných 900 kilometrů. Podle poradenské společnosti by stát vybral na mýtném 1,1 miliardy korun navíc.

Vůči záměru ministerstva se ale ohradili dopravci a kraje. Ministerstvo tak s Asociací krajů podepsalo loni v říjnu memorandum, které umožnilo samosprávám, aby určily, na kterých úsecích bude zavedena nulová sazba mýtného.

Na mapě v úvodu článku si můžete prohlédnout přehled celé republiky vyjma názoru Zlínského a Jihomoravského kraje, které plán definitivně potvrdí až v příštím týdnu. Z ostatních odpovědí vyplývá, že by kraje rády nulovou sazbu mýtného zavedly na 570 kilometrech silnic z celkových 900.

Už nyní vozidla nad 3,5 tuny platí poplatky na 240 kilometrech silnic první třídy. Třeba z Českého Těšína na hranici se Slovenskem, na I/35 kolem Liberce nebo na silnici I/47 z Kroměříže do Bělotína. Na všech těchto úsecích se mýtné bude vybírat i nadále.

Požadavky krajů na vyjmutí ze zpoplatnění:

Středočeský kraj: I/12 Praha-Kolín.

Jihočeský kraj: I/19 Oltyně-Pelhřimov, I/20 Lnáře – České Budějovice a I/34 České Budějovice – Žďár.

Plzeňský kraj: I/20 Plzeň-Lnáře a I/26 Plzeň-Folmava.

Karlovarský kraj: I/6 Bošov – Karlovy Vary.

Liberecký kraj: I/38 Jestřebí-Bezděz.

Královéhradecký kraj: I/16 Ošťovice-Úlibice a I/35 Úlibice – Hradec Králové.

Pardubický kraj: Úseky I/35 a část I/43 kolem Svitav.

Kraj Vysočina: I/34 Žďár – Havlíčkův Brod a I/38 Poděbrady-Jihlava.

Olomoucký kraj: I/35 Mohelnice – Studená Loučka.

Zlínský kraj: Neodpověděl.

Jihomoravský kraj: Neodpověděl.

Pozn.: Ostatních krajů se zavedení mýtného na silnicích první třídy netýká.

Mýtné prodraží i veřejnou dopravu

Důvodem pro vyjmutí nově plánovaných zpoplatněných silnic nejsou ale jen dopravní komplikace v krajích nebo větší zátěž pro silnice druhé a třetí třídy. Mýtné se totiž vztahuje také na linkové autobusy.

„Zavedení mýta pro vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny, by znamenalo výrazné navýšení nákladů na veřejnou linkovou autobusovou dopravu,“ upozorňuje mluvčí Královéhradeckého kraje Sylvie Velčovská. Ve východních Čechách by tak řidiči kamionů a autobusů mohli jezdit zdarma ze Sobotky přes Jičín, Úlibice, Hořice až do Hradce Králové.

Hejtmani posílali Asociaci krajů návrhy na výjimky do 2. dubna. Jednání o mýtném proběhne 11. dubna na krajském zasedání v Plzni. Na kterých silnicích bude skutečně zavedena nulová sazba, ale s konečnou platností rozhodne až vláda, které by návrh měl předat ministr dopravy Dan Ťok.

Reklama

Doporučované