Hlavní obsah

Nový mýtný systém nemá řádného hlídače, ŘSD jen prodloužilo zakázku

Foto: CzechToll

Mýtný supervizor hlídá provozovatele mýtného systému, zda mu neutíkají neplatiči.

2. 12. 15:55

Kvůli průtahům na antimonopolním úřadu se tendr na supervizora mýtného systému nepodařilo dokončit, ministr Kremlík má v záloze plán, že zakázku dostane státní podnik Cendis.

Článek

Místo rakouské firmy Kapsch vybírá od neděle na českých dálnicích poplatky od autodopravců česko-slovenské konsorcium CzechToll/SkyToll. Zatímco start nového satelitního mýtného systému proběhl v zásadě hladce, zůstává zde jeden problém, o kterém se zatím nemluví.

Resortu řízenému ministrem Vladimírem Kremlíkem se nepodařilo včas vybrat firmu, která bude nového výběrčího mýta příštích deset let kontrolovat. Jde o takzvaného supervizora či auditora elektronického mýtného systému. Ten má ověřovat, nakolik úspěšně se sdružení CzechToll/SkyToll daří mýto vybírat, a odhalovat neplatiče.

Jak zjistil Seznam, Ředitelství silnic a dálnic věc nakonec v hodině dvanácté vyřešilo pouhým provizoriem. Minulou středu prodloužilo formou smluvního dodatku starý kontrakt s firmou CGI IT Czech Republic, která auditovala účinnost původního mikrovlnného mýtného systému provozovaného firmou Kapsch.

Podpis dodatku potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Výběr mýta tak nebude ani minutu bez auditního dohledu,“ uvedl.

Jak vyplývá z registru smluv, smluvní dodatek je nastaven tak, že ŘSD dovoluje proplatit CGI vícepráce až do horního limitu 3,9 milionu korun. To by ředitelství dálnic mělo umožnit zajistit kontrolu mýta zhruba do konce února příštího roku. Do té doby předpokládá, že vybere standardní cestou nového (finálního) supervizora, na příštích deset let.

Ale ani naplnění tohoto scénáře – vzhledem k dosavadnímu průběhu soutěže – není vůbec samozřejmé.

Dva rivalové a další otočka u Rafaje

Soutěž o zakázku v předpokládané hodnotě půl miliardy korun byla zahájena v březnu letošního roku, kdy to bylo oznámeno ve věstníku zakázek. V květnu účastníci podávali své nabídky. Zájem projevila právě CGI, která podle dostupných informací přišla s cenou „jen“ 210 milionů korun. A coby druhý účastník také firma Kapsch, která za desetileté služby žádala 295 milionů korun.

Vše tedy směřovalo k tomu, že starý dodavatel ovládne i nový tendr, a že k pikantní konstelaci, kdy původní výběrčí mýta kontroluje nového, nakonec nedojde. Do věci však v červnu vstoupil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jenž v první instanci rozhodl o zrušení soutěže. Ztotožnil se totiž s názorem nespokojeného Kapsche, že zadávací podmínky a hodnoticí kritéria jsou diskriminační, nahrávají prý právě CGI.

Co dělá mýtný supervizor:

– supervizor by měl nezávisle na konsorciu CzechToll/SkyToll měřit a sbírat data o provozu na zpoplatněných komunikacích. A zjištěné údaje nezávisle vyhodnocovat.

– pravidelné měsíční zprávy supervizora ukazují na správnost fungování mýtného systému, na jeho účinnost a schopnost odhalovat neplatiče.

– míra účinnosti výběru mýta naměřená supervizorem je hlavním ukazatelem, jak úspěšný ten který mýtný systém je. Firma Kapsch deklarovala účinnost svého systému téměř sto procent.

– provozovatel mýtného systému má v případě nízké účinnosti výběru povinnost státu nevybrané finanční prostředky doplatit.

Předseda úřadu Petr Rafaj však v září v rámci rozkladu tento verdikt zrušil a nařídil úředníkům ÚOHS, aby celou věc posoudili ještě jednou a důkladněji. Ti to v polovině listopadu udělali, přičemž tentokrát už tendr na supervizora označili za bezchybný. Předvedli tak otočku o 180 stupňů, podobnou jako dříve při posuzování soutěže na mýtný systém.

Nespokojený Kapsch si to nenechal líbit a jak Seznamu sdělil jeho mluvčí David Šimoník, minulý pátek podala firma proti změněnému prvoinstančnímu rozhodnutí znovu rozklad. „Stále trváme na tom, že nastavené podmínky tendru na mýtného auditora poškozovaly ostatní uchazeče kromě toho, který mýtnou kontrolu prováděl doposud,“ uvádí mluvčí.

Kdyby Kapsch rozklad na ÚOHS nepodal, mohlo už dálniční ředitelství novou smlouvu s CGI tento týden podepsat. Teď ale bude muset dalších několik týdnů čekat, jak posuzování na antimonopolním úřadu dopadne definitivně. A jestli má vůbec smysl stále sázet na dokončení této soutěže ostřelované „potížistou” Kapschem, nebo raději hledat jinou variantu.

Státní podnik jako nevyužitá záloha?

Ministr dopravy Vladimír Kremlík má už od léta záložní plán. Svolil totiž, aby se na roli mýtného supervizora začal připravovat státní podnik Cendis, jehož je ministerstvo zakladatelem. Zakázku by mohl získat bez soutěže.

A Cendis s funkcí supervizora v zásadě počítá, jak lze vyčíst i z jeho webových stránek. Investoval už do přípravy systému. „Technicky jsme nachystáni funkci supervizora začít plnit. Bude záležet na ministerstvu a ŘSD, jaké variantě dají přednost,“ uvedl pro Seznam Jan Paroubek, který je pověřen řízením státního podniku.

Pokud prý pro tuto práci Cendis vybrán nebyl, milionové investice prý vniveč nepřijdou. Cendis podle Paroubka počítá s tím, že nakoupené technologie využije od roku 2021 ke kontrolám plateb za chystané elektronické dálniční známky.

Doporučené